– Viktig med følelsen av skog i fingrene når du blar
– Viktig med følelsen av skog i fingrene når du blar
Den observante leser av Magasinet Skog ser at de to siste utgavene har fått nytt utseende. Fra utgave nummer tre i år har nemlig magasinet blitt pusset opp – med både fint og grovt sandpapir.
Redaksjonen i Magasinet Skog og Fagpressen sitter i Pressens hus.
– Dette har blitt et helt annet magasin enn tidligere, sier vi til redaktør Roar Ree Kirkevold.
– Det er hyggelig at du sier det, for det var hensikten også, svarer han.
Magasinet Skog har kommet ut i godt over 100 år, og de siste 14 årene har det sett helt likt ut. Helt til nå.
– Vi fikk en skikkelig boost av relanseringen av magasinet. Tilbakemeldingene har vært mange, også fra helt ukjente lesere. Så du kan si at redesignet faktisk ble en solid relansering, forklarer redaktøren fornøyd.
Magasinet Skog har et opplag på litt over 30 000 eksemplarer og leses av over 70 000 personer.
– Vi blir nok lest av hele familien ja. Vi har små og store skogeiere – hos oss er det skikkelig strekk i laget – fra de som nesten ikke vet hvor skogen sin er, til de som lever av den. Jeg vil kalle Skog for et litt nerdeblad. Og, dette er limet som åtte ganger i året kommer ut og sier «husk på skogen din og vær stolt av den», fortsetter han.
Et lite stykke Norge
Journalist Marius Lippestad og redaktør Roar Ree Kirkevold er enige om at de ønsker å motivere og glede skogeieren, og si at de er heldige som eier en bit av Norge.
Da prosessen med omleggingen startet, var redaksjonen veldig klare på at magasinet skulle være så fint at det ble tatt vare på. De ønsker begge at Skog blir liggende fremme på bordet og er enige om at innholdet i magasinet ikke går ut på dato. Det er ment til å motivere og inspirere i lang tid.
Marius forteller at de ønsket at det nye papiret de skulle bruke i magasinet, skulle gi dem en naturlig følelse – en følelse av skogen.
– Vi satt og kjente på ulike typer papir og fant frem til det som ga oss den gode følelsen vi var ute etter, sier han.
Redesign er ikke farlig
Redaktøren og journalisten er også klare på at eierorganisasjonen må ha et forhold til magasinet de er med på å gi ut.
– De ble engasjert! Styreleder og de ansatte fikk et helt annet forhold til magasinet da det nye designet ble presentert. Nå opplever vi veldig bra respons fra både årsmøtetaler og styremøter. Det er kult altså, smiler Kirkevold.
Kirkevold forteller at man blir litt engstelig, som redaktør, når man skal bytte designer. Man har jo så mange innarbeide rutiner! Men samtidig sier han at man skal ikke være redd for å bytte, ikke fordi firmaet man har ikke fungerer, men fordi man får en ny start og magasinet blir sett på med friske, nye øyne.
Journalist Marius forteller at de gikk gjennom alt av faste spalter, elementer og vignetter – bladet består av flere tusen detaljer. De har også turt å ta vekk mange faste elementer og lagt til nye.
– Fordelen er å få en tilbakemelding fra folk som ikke leser vårt blad til vanlig. Prosessen med ny designer var viktig. Vi hadde svært ulik måte å jobbe på, men det har gått ganske sømløst egentlig. Vi har byttet om på alle rutinene våre, og det gikk jo bra, ler han.
Tidenes største utgave
Magasinet Skog har blitt rimeligere å produsere, og gevinsten har de hentet ut i form av bedre papir og flere sider. Kirkevold sier at de kunne gitt ut en utgave med kun noen endringer først, for så å teste den.
– Men vi tok alt i en smell med det grafiske firmaet BK i Sandefjord. Resultatet ble blant annet at annonsesalget gikk i taket. Annonsørene likte tydeligvis å bli med på noe nytt; nytt design og 20 sider med spesialtema og utvidet distribusjon. Vi har et godt samarbeid med annonseselger og går alltid gjennom kommende utgaver med ham.
Resultatet ble et fullstappet Skog på hele 114 sider.
Kunden har ikke alltid rett
Redaktøren forklarer at de var tydelige med ny designer om at hun aldri skulle si «det blir som dere vil». Han utdyper det med at de kjøper motstand og ikke minst fagkunnskapen, og mener at bladet blir bedre av det.
– Det var nok uvant for henne å høre oss si det. Vi ba om at hun ga Skog sitt uttrykk, ikke det hun trodde vi ville ha. Det var vi harde på altså, og vi ser jo av resultatet at kunden overhodet ikke alltid har rett, smiler han.
Resultatet ble at Magasinet Skog endret hele designet, inkludert fargepaletten, bildebruken og papiret. Formatet er det eneste de har beholdt – noe som har en praktisk årsak med at de pleier å binde inn hele årganger.
– Vi har fått et flott magasin som både utgiver, vi i redaksjonen og ikke minst leserne våre setter pris på. Nå skal redaksjonen fortsette å fylle de kommende utgavene med inspirasjon og informasjon om skogens uendelige muligheter, avslutter Roar Ree Kirkevold.