Veiledning til utfylling av egenerklæring for opplagskontroll

Veiledning til utfylling av egenerklæring for opplagskontroll

Del: 

VED UTFYLLING AV EGENERKLÆRING FOR OPPLAGSKONTROLL

(Følges punkt for punkt i henhold til nummereringen i skjemaet).

Første del av egenerklæringen (pkt. 1-9) danner grunnlaget for distribusjonsoppgaven (pkt. 10-15), som er bladets totalopplag.



Egenerklæringen inneholder oppstilling for det fysiske bladet.

  1. Kontrollperioden

    Kontrollperioden er for siste/nærmeste 12 måneders periode. Det vil si 01.07. forrige år til 30.06. d.å. Dersom et blad har færre enn 3 utgivelser i året, skal bladet kontrolleres for nærmeste 12 måneders periode som tilfredsstiller kravene.

     
  2. Antall utgivelser

    Her angis antall utgivelser som er blitt utdelt i kontrollperioden. Dobbeltnummer teller som én utgivelse.

    Dette er et rent gjennomsnitt av det som fremkommer av fakturaene fra trykkeriet for kontrollperioden.

     
  3. Gjennomsnittlig trykket opplag

     
  4. Gjennomsnittlig utsendt med posten eller annen distributør.

    Dette er gjennomsnittet av oppgavene fra distributøren.

     
  5. Gjennomsnittlig løssalgDette er gjennomsnittet fra oppgavene fra Narvesen eller andre. På grunn av sen innrapportering av returer, vil ikke dette gi et helt riktig bilde. Dette kan man se bort fra med mindre det er helt spesielle svingninger.

     
  6. Annen distribusjon

    Her tas all annen distribusjon med. Eksempler kan være: Egen distribusjon, utdelt på messe, bilagsblad, kampanjeutsendelser, etc. Eventuelt restopplag skal ikke tas med her.

     
  7. Sum antall distribuert

    Denne summen må vurderes mot det gjennomsnittlige trykte opplag. Er distribusjonen høyere enn det som er trykket, har man mest sansynlig gjort en feil et sted, eller tatt med digitalutdeling. Avvik den andre veien må vurderes mot restopplaget man sitter igjen med for hvert nummer. Er avviket stort, kan det være distribusjon man ikke har fått med seg, alternativt kan man vurdere å redusere opplaget for neste nummer.

     
  8. Pris på årsabonnement

    Dette er informasjon som skal være med på å sannsynliggjøre betalt abonnement og løssalg. 

     
  9. løssalgspris

    Dette er informasjon som skal være med på å sannsynliggjøre betalt abonnement og løssalg.

     
  10. Foreningsabonnement

    Dette vil normalt være gjennomsnittlig antall medlemmer i foreningen. Pass imidlertid på at det kan være familiemedlemmer e.l. som ikke mottar bladet. Hvis medlemmer mottar mer enn ett eksemplar av bladet, skal det dokumenteres at dette skjer etter medlemmets ønske, eller etter fattet vedtak i organisasjonen. Digitalutdeling alene teller som ett opplag, mens digital sammen med trykket teller som en samlet.

     
  11. Betalt abonnement

    Dette er informasjon som hentes fra abonnementsregisteret. Pass på at bare abonnenter som betaler 50% eller mer av full pris tas med. Abonnenter som betaler mindre enn 50% overføres til egen kategori (pkt. 13).

     
  12. Løssalg

    Dette vil være gjennomsnittet fra Narvesen og lignende salgssteder, også digitalt salg.

     
  13. Rabattert abonnement (over 50% rabatt)

    Her skal oppføres abonnementer hvor mottaker betaler mindre enn 50% av abonnementsprisen, også digitalt abonnement med over 50% rabatt.

     
  14. Andre gratis distribuerte

    Her havner alle distribuerte eksemplarer som tilfredsstiller Fagpressens Mediekontrolls krav til distribusjon, men som ikke er tatt med over, også digitalt, men det må kunne dokumenteres at mottakeren av den digitale utgaven ikke i tillegg har mottatt papirversjonen. Legg spesielt merke til reglenes §9a hvor det står: Eksemplarer som i minst et halvt år eller med minst seks (6 ) fortløpende utgaver er distribuert til en av bladets spesifiserte målgrupper uten betaling. Dette medfører at eksemplarer som er delt ut på messer, bilagsblad, kampanjeutsendelser som har kortere varighet enn seks (6) måneder/seks (6) utgivelser, utlagt i resepsjon etc, ikke kan tas med her.

     
  15. Sum godkjent distribusjon

    Det er ikke noe mål i seg selv at denne summen stemmer med sum pkt. 7, men hvis sum pkt. 15 er høyere enn sum pkt. 7, er det en god indikasjon på at noe er feil og at man bør gjennomgå tallene en gang til. Det normale er at sum pkt. 15 er noe lavere enn sum pkt. 7, på grunn av at mer tilfeldige utsendelser  inngår i denne totalen.

     

Når egenerklæringen er ferdig utfylt og signert, sendes den sammen med alle de aktuelle bilagene til Fagpressen innen fristen.

 

Husk at man kan levere digital rapport fra postens nettbutikk istedenfor kopier av bilagene.

For medlemmer

Her kan medlemmer i fagpressen logge inn og få tilgang til alle rammeavtalene våre.

 

Kurs og arrangementer

Dato: 
Torsdag 19. sep
Kl.: 
09:00 til 10:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister
Markedsførere

Står du fast når tittelen skal skrives? På dette kurset får du lære konkrete teknikker du kan bruke for å skrive titler som fanger leserens oppmerksomhet.

Dato: 
Torsdag 26. sep
Kl.: 
09:00 til 12:00
Passer for: 
Alle

Kopinor og Fagpressen inviterer til seminar for å få bedre innsikt i planene for åpen tilgang og konsekvensene for kunnskapsbygging i samfunnet:
Publiseringsmodellene for forskning er i endring. Plan S og politiske vedtak om åpen tilgang gir nye muligheter, men fører også til en rekke utfordringer. Det handler om kroner og øre, men også mer enn det.

Dato: 
Torsdag 26. sep
Kl.: 
15:00 til 17:00
Passer for: 
Redaktører

Er du en av oss som drukner i e-post? Utsetter du også å skrive den virkelig gode saken helt til slutten av den aller siste arbeidsdagen før deadline? Får du også plutselige panikkanfall når du brått kommer på at du har glemt det du var helt sikker på at du kom til å huske?
Du er ikke alene. Vi er mange som har det sånn. Og hvis du vil ha noen enkle, jordnære og ujålete råd om hvordan du kan få bedre arbeidsvaner, er du velkommen til ny samling i Fagpressens redaktørforum torsdag 26. september kl. 15.00.