Takk for tilliten – nå vil vi vite!

Takk for tilliten – nå vil vi vite!

Del: 

På pressefrihetens dag 3. mai lanserer medieorganisasjonene en ny, felles kampanje: "Jeg vil vite!"
– Vi har utfordret en rekke samfunnsstemmer til å dele informasjon om hva de vil vite. Noen gjør det på video, andre gjennom tekst. Alle under emneknaggen #jegvilvite, sier assisterende generalsekretær Reidun Kjelling Nybø i Norsk Redaktørforening. Hun oppfordrer alle som bryr seg om å være informert, til å bruke kampanjen.

 

 

Medieorganisasjonene takker alle som bidro til kampanjen #takkfortilliten som ble lansert i påsken. Responsen var over all forventning, og kampanjen ble lagt merke til. Nå ønsker medieorganisasjonene å ta steget videre.

– Vi har utfordret en rekke samfunnsstemmer til å dele informasjon om hva de vil vite. Noen gjør det på video, andre gjennom tekst. Alle under emneknaggen #jegvilvite. Den finnes også som filter på Facebook i både bokmål, nynorsk og samisk versjon, sier Reidun Kjelling Nybø.

Søndag 3. mai – på Pressefrihetens dag - vil organisasjonene dele disse bidragene i våre digitale kanaler fra kl 18.

Vi oppforder også dem som har bidratt, til å gjøre det samme. Men vi trenger flere stemmer. Alt fra dem som er synlige i den lokale samfunnsdebatten, til den vanlige kvinne og mann. Vi ber derfor dere om å spre oppfordringen om å delta, og at redaksjonene gjerne også går ut og spør publikum om hva de vil vite mer om.

Vi deler dette med dere nå, slik at dere neste uke kan ta kampanjen videre dersom dere ønsker det. Del gjerne med oss hvis dere bruker dette, så skal vi dele videre.

 Kampanje-logoen er også denne gangen satt sammen av bokstaver fra logoer til små og store mediehus over hele landet.

Her er logoene som kan brukes fritt

En mulighet er å legge logoene på bilder og videoer som produseres, eller det går an å printe dem ut og bruke dem som visuelt element når folk forteller hva de vil vite.



Ønsker dere å søke opp filtrene på Facebook og bruke dem på profilbildet ditt, gjør dere det slik:

1. Trykk på ditt profilbilde på Facebook.

2. Velg «Legg til ramme».

3. Søk etter #jegvilvite, #egvilvite eller #munhaliidándiehtit og ta filteret i bruk.

Alt materiale vil være tilgjengelig fra kampanjestart kl. 18 søndag.

 

Hvorfor gjør vi dette?

Fra den minste lokalavis, gjennom nærradioen, regionale medier og fagpresse, til de store nasjonale mediehusene, har vi rik tilgang på fri og uavhengig, redaktørstyrt journalistikk.

Mens falske nyheter vurderes som en stor trussel mot demokratiet vårt, er det viktigere enn noen gang å minne oss, brukerne og myndighetene på at dette mangfoldet av medier ikke er noe vi kan ta for gitt. Nå trenger vi medier som kan formidle korrekt informasjon, som kan føre kontroll og som gis anledning til å stille spørsmål ved, og gi innsyn i, viktige beslutninger for samfunnet og den enkelte innbygger.  Mer enn noen gang før trenger vi dette mangfoldet av medier som kan gi svar på nettopp det hver enkelt av oss lurer på. Vi trenger å vite!

 

Vi gjør dette også for å minne politikerne på at det å stille opp for medier som har opplevd dramatisk bortfall av inntekter, ikke er næringsstøtte, men demokratistøtte. Kontakt oss hvis noe er uklart.



Tusen takk for hjelpen!

Bak kampanjen står følgende medieorganisasjoner:

Norsk Journalistlag             

Mediebedriftenes Landsforening

Landslaget for lokalaviser                 

Norsk Presseforbund         

Norsk lokalradioforbund

Fagpressen

Norsk Redaktørforening

 

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også:
  • Selskapene fusjonerer for å være bedre rustet i møte med AI, falske nyheter og globale konkurrenter.

  • Fagpressens kontor i Pressens hus holder sommerstengt i fire uker fra 8. juli. Administrasjonen ønsker alle en riktig god sommer!

  • – Det er viktig å ha kontroll på egne data om de digitale leserne. Nå har Fagpressen en ferdig løsning, som vi har testet og vet at fungerer. Medlemmene betaler ingenting for å være med!