Støttet mva-fritak for dybdemediene

Støttet mva-fritak for dybdemediene

Bilde fra høringen mandag i stortingets Familie- og kulturkomité. (Foto: MBL).

Del: 

Både MBL, Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening brukte tid på å be politikerne sørge for digitalt mva-fritak for fag- og dybdejournalistikken i høringen mandag.

Det var medienes fagkomité – stortingets Familie- og kulturkomité – som hadde budsjetthøring mandag denne uken.

MBLs direktør Randi Øgrey ba medlemmene i komiteen om å "bidra til at avgrensing av mva-fritak for digitale dybdemedier blir fremtidsrettet". NRs generalsekretær Arne Jensen brukte tid på å forklare hvorfor momsfritak for dybde- og nisjemedier ikke kan betinges av at det finnes en trykt utgave.

Også NJ-leder Hege Iren Frantzen snakket om viktigheten av digital likebehandling av fagmediene med de bredere nyhetsmediene.

Adm. direktør Per Brikt Olsen er glad for støtten:

– Vi setter stor pris på at de medieorganisasjonene som vi samarbeider tett med, også er opptatt av å få på plass digital likebehandling av redaktørstyrte medier, sier Olsen.

Fagpressen hadde sendt skriftlige synspunkter til denne høringen. 

Les også:
  • Jan Moberg

    TU er med dette mottaker av den største enkeltsummen av en samlet innovasjonsstøtte på sju millioner kroner fra Medietilsynet.

  • Nesten 30 av fagpressens medlemmer har nå tegnet avtale om lesertall fra Kantar Media. Dette er ny rekord.
    – Veldig viktig, og gledelig! kommenterer leder i Markedsforum Ingunn Roald.

  • De første femti årgangene er tilbakelagt. Byggeindustrien feiret seg selv tirsdag, med gjester, taler, faglige innspill – og gaver til nye og gamle ledere.