Skuffet etter møte med kulturministeren

Skuffet etter møte med kulturministeren

Lederne for presseorganisasjonene etter møtet med Abid Raja fredag. Det er allmenn skuffelse over at kulturministeren ikke hadde noen spesifikke tiltak til mediene. (Foto: Eira Lie Jor, Medier24).

Del: 

– Medieorganisasjonene vil gjennom helgen jobbe mot Stortinget. I dagens møte var det lite som tydet på at kulturministeren vil bidra til tiltak på utsiden av den bredt anlagte tiltakspakken for næringslivet, kommenterer Fagpressens Per Brikt Olsen etter fredagens møte mellom mediebransjen og Abid Raja.

– Vi vil forsøke gjennom Stortinget å få regjeringen til å vurdere tiltak som fungerer for pressen. En pakke som først og fremst virker for bedrifter som permitterer og legger virksomheten sin i dvale for å overleve, fungerer svært dårlig for pressen. Pressen har behov for tilskudd for å drive journalistikk, ikke for å permittere journalistene, understreker Olsen.

Lederne for samtlige medieorganisasjoner deltok i møtet med Abid Raja fredag, og det manglet ikke på godt begrunnede innspill og argumenter. Raja hadde også invitert pressen til møtet som fant sted i Kulturdepartementet.

Hege Iren Frantzen, leder i Norsk Journalistlag (NJ), sa at det er fint at journalister har blitt definert som en samfunnsviktig funksjon på regjeringens liste, men økonomien i mediehusene gjør at journalistene kommer til å forsvinne.

– Vi mener det ikke er anledning å se an om pakkene virker, og vente og se om det går bra. Konsekvensen vil være at det går ut over muligheten til å være en viktig samfunnsfunksjon. Er det ingen journalister, blir det ingen informasjon. Få journalister, lite informasjon, sa NJ-lederen ifølge Journalisten.

Hun påpekte at mediene ikke har bedt om en en bedriftsstøtte, men en demokratistøtte.

Les fyldig dekning av møtet i Journalisten.

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Høstkampanje 2023


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også: