Satser på fagjournalistikk – kjøper Båtmagasinet

Satser på fagjournalistikk – kjøper Båtmagasinet

Norsk Maritimt Forlag kjøper Båtmagasinet av Aller Media AS. (Skjermdump).

Del: 

Norsk Maritimt Forlag AS kjøper Båtmagasinet fra Aller Media, og vil satse på god journalistikk for båtfolket.

Båtliv og Båtmagasinet slås sammen til et av Europas ledende båtblader når Norsk Maritimt Forlag kjøper Båtmagasinet fra Aller Media.

Norsk Maritimt Forlag utgir fra før av Båtliv og SEILmagasinet, samt VG Båt i samarbeid med VG. Forlaget har spesialisert seg på båtpublikasjoner, og siden begynnelsen av 2000-tallet satset aktivt på digital utvikling.

Båtmagasinet er flaggskipet i norske båtpresse med 112 000 lesere og en svært sterk posisjon både i lesermarkedet og annonsemarkedet. Redaktør Atle Knutsen får ansettelse i Norsk Maritimt Forlag. Han fortsetter som redaktør for Båtmagasinet, mens Ole Henrik Nissen-Lie erstatter Espen Stensrud som ansvarlig redaktør.

Båtliv og Båtmagasinet henvender seg til målgruppen motorbåtfolk, som utgjør ca en halv million nordmenn. Magasinene har nokså likt innhold og profil. Hovedforskjellen mellom de to publikasjonene er at Båtliv har satset digitalt på nettside, apper og nyhetsbrev.

– Med dette kjøpet håper vi på vellykket konsolidering i båtbladmarkedet. Det er krevende å finansiere god journalistikk i dag, men ved å få betalt for innholdet både på trykk og nett, tror vi at det skal være mulig å leve av båtjournalistikk også i framtiden, sier publisher Ole Henrik Nissen-Lie (innfelt bilde). Konserndirektør for Kvinne/tema i Aller Media, Ingrid Skogrand, er fornøyd med transaksjonen.

Fornuftig

– Dette er en fornuftig konsolidering i et krevende marked. Innenfor magasinsjangeren har Aller Media sterke papir- og digitalposisjoner med Se og Hør og KK. Det er strategisk riktig for oss å satse videre der. Jeg sikkert på at NMF er en riktig eier for Båtmagasinet framover, sier Skogrand.

Med kjøpet ønsker Norsk Maritimt Forlag å styrke sin satsing på digitale abonnement og digitale annonseløsninger. –Vi styrker redaksjonen, kundeservice og salg, sier Nissen-Lie.

Omsetningen har vært fallende for båtbladene gjennom mange år, der løssalget og annonseinntektene har falt i omtrent samme takt som for kommersielle magasiner generelt.

Trass i digitale investeringer har Norsk Maritimt Forlag likevel klart å gå i pluss på driften gjennom mange år, og forlaget følger i dag avisenes oppskrift med å tilby digitale abonnement til leserne, og løsninger for innholdsmarkedsføring til annonsørene.

– Norge er et båtland. Ifølge Båtlivsundersøkelsen er det over 900 000 båter i Norge. Med SEILmagasinet og Båtmagasinet får vi et godt grunnlag for å lage god båtjournalistikk for alle båtfolk, og med VG Båt når vi også ut til en større del av befolkningen, sier Ole Henrik Nissen-Lie.

– Jeg håper at det vil være et økonomisk grunnlag for god båtjournalistikk også i framtiden. Vår fordel er at vi har mye innhold med lang levetid, som tester, havnereportasjer og gjør-det-selv-artikler som abonnentene får tilgang til på nett. Innholdet bruker vi også til å lage spin-off-produkter som VG Båt, sier Nissen-Lie.

Om Norsk Maritimt Forlag AS

Norsk Maritimt Forlag er et uavhengig nisjeforlag som har spesialisert seg på litteratur for båtfolk. Forlaget utgir tre av Norges ledende magasiner for motorbåtfolk og seilere: Båtmagasinet (tidligere Båtliv), SEILmagasinet og VG Båt i samarbeid med VG. Forlaget satser digitalt med apper og nettsider med brukerbetaling og annonser.

Forlaget har ni ansatte, og etablerte nylig Båtbyrået for å hjelpe annonsørene med innholdsmarkedsføring.

Norsk Maritimt Forlag er medlem av Fagpressen.

Kontakt: Publisher Ole Henrik Nissen-Lie, ole@batliv.no, 91817789

Les også: