Mener mediebransjen når fram gjennom samhandling
Mener mediebransjen når fram gjennom samhandling
Mediene venter fortsatt på en treffsikker krisepakke fra myndighetene, og forventer at den kommer. Men noen viktige gjennomslag er allerede oppnådd. Listen nedenfor er oppsummert av MBL, på vegne av mediebransjen.
– Alt er ikke på plass ennå, som det også framgår av listen. Men vi har god tro på å nå fram – takket være at vi evner å stå samlet som bransje! kommenterer adm. direktør Per Brikt Olsen i Fagpressen.
Han legger til:
– Det er grunn til å skryte av den gode samhandlingen mellom alle som er opptatt av redaktørstyrt journalistikk som viktig i et demokrati, og spesielt viktig i en slik tid som vi er i nå.
- Fikk definert avisene som viktig samfunnsfunksjon.
- Forsert utbetaling av mediestøtte.
- Bransjebrev om offentlig annonsering.
- Bransjen omfattes av nye regler om permittering, sykefravær og omsorgsfravær.
- Bransjen omfattes av lettelse i arbeidsgiveravgiften.
- Bransjen har bedt om raskere innføring av digitalt mva-fritak for dybdejournalistikk.
- Jobber for et annonsekompensasjonstiltak.