Medietilsynet med kampanje mot falske nyheter

Medietilsynet med kampanje mot falske nyheter

Skjermdump fra Medietilsynet.

Del: 

«Stopp. Tenk. Sjekk» er navnet på Medietilsynets kampanje mot falske nyheter.

Medietilsynet har satt i gang en kampanje som omhandler hvordan man kan avsløre og stoppe spredning av falske nyheter. Kampanjen har fått navnet «Stopp. Tenk. Sjekk.» og er ett av ti tiltak i regjeringens tiltaksplan mot uønsket påvirkning av valggjennomføringen. Kampanjen inneholder annonser til trykk i ulike formater, kampanjefilmer til bruk på nett og sosiale medier, samt banner- og displayannonser til nett.

Her finnes kampanjemateriell.

Kampanjeperioden er fra 26. august og fram til valget 9. september.

Før lanseringen av kampanjen ble medieorganisasjonene invitert til å samarbeide med Medietilsynet om kampanjen. Det takket de fleste av oss nei til, med den begrunnelsen at det er problematisk at organisasjoner som representerer frie og uavhengige medier skal samarbeide med et statlig tilsyn om denne typen kampanjer.

Det er selvsagt positivt at Medietilsynet setter i gang denne typen tiltak, og Fagpressen videreformidler gjerne informasjon til medlemmene om kampanjen. Hvis du har spørsmål i tilknytning til kampanjen, tar du kontakt direkte med Medietilsynet.

Kampanjemateriellet kan du laste ned her.

For medlemmer

Her kan medlemmer i fagpressen logge inn og få tilgang til alle rammeavtalene våre.

 

Les også: