Medieorganisasjonene om redaktørens handlingsrom i publisering av korona-saker

Medieorganisasjonene om redaktørens handlingsrom i publisering av korona-saker

Skjermdump fra Medier24.

Del: 

"Redaksjonene strekker seg langt for å tilgjengeliggjøre stoff for alle, men det må fortsatt være opp til den enkelte redaktør å avgjøre hva som skal publiseres hvor", heter det i svaret fra medieorganisasjonene på en kronikk av Finn Egil Holm i går.

Holm, som er direktør for administrasjon og samfunnskontakt i Vestre Viken Helseforetak, tok til orde for at all journalistikk om korona-epidemien bør være åpent og gratis tilgjengelig for alle.

Medieorganisasjonene skriver i sitt svar som er publisert på Medier24 tirsdag ettermiddag:

"Vi har forståelse for at Holm og andre mener denne viktige journalistikken bør være åpent tilgjengelig for alle. Korona-epidemien skaper et stort og helt naturlig behov for informasjon i befolkningen. Mediene har en åpenbart svært viktig rolle når det gjelder å spre korrekt informasjon raskt, stille de riktige og viktige spørsmålene til myndighetene, sørge for at ulike syn kommer til uttrykk og avdekke kritikkverdige forhold.

Svært mye av denne informasjonen er åpent tilgjengelig for alle – slik mediene også gjennomgående har praksis for når det gjelder hendelsesnyheter som ulykker og uvær. I noen tilfeller er stoffet imidlertid tilgjengelig bare for abonnenter. Det er en avgjørelse den enkelte redaktør må ta på fritt og uavhengig grunnlag.

Det kan ikke være opp til myndighetene eller andre å pålegge norske redaktører å tilgjengeliggjøre alt stoff om koronaviruset utenfor betalingsløsninger. Det kan selvsagt heller ikke vi i medieorganisasjonene gjøre. Slike avgjørelser må den enkelte redaktør ta."

Svaret er undertegnet av:

Randi Øgrey, adm. direktør i Mediebedriftenes Landsforening

Elin Floberghagen, generalsekretær i Norsk Presseforbund

Hege Iren Frantzen, leder i Norsk Journalistlag

Arne Jensen, generalsekretær i Norsk Redaktørforening

Tomas Bruvik, generalsekretær i Landslaget for lokalaviser

Per Brikt Olsen, adm. direktør i Fagpressen

Les hele svaret på Medier24.com

 

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også:
  • Selskapene fusjonerer for å være bedre rustet i møte med AI, falske nyheter og globale konkurrenter.

  • Fagpressens kontor i Pressens hus holder sommerstengt i fire uker fra 8. juli. Administrasjonen ønsker alle en riktig god sommer!

  • – Det er viktig å ha kontroll på egne data om de digitale leserne. Nå har Fagpressen en ferdig løsning, som vi har testet og vet at fungerer. Medlemmene betaler ingenting for å være med!