Markedsforums Trender 2022
Markedsforums Trender 2022
- Nå har vi mer kunnskap og kraft til å rigge oss for fremtiden, sier Ingunn Roald, leder i Fagpressens Markedsforum
Det årlige arrangementet, Fagpressens Trender, ble avholdt tirsdag ettermiddag. Et femtitalls markeds og salgsfolk møttes til en god kombinasjon av faglig innhold og mingling, etterfulgt av lett servering i storstuen til Pressens hus.
Etter at Ingunn Roald, markedssjef i Sykepleien hadde ønsket velkommen presenterte Fagpressens, Kjartan Tyvand «tallenes tale». Han kunne fortelle om digital brukervekst og fortsatt opplagsvekst for papirutgavene. Fagpressekanalen oppnådde hele 15% annonsevekst i fjor. Digital annonsevekst på mer enn 36,3% og hele 214 millioner kroner. Fortsatt er annonseomsetningen på papir størst med en vekst på 3,6% og 311 millioner kroner. For første gang siden 2018 er samlet annonseomsetning igjen over en halv milliard kroner og endte på 525 millioner kroner. Ferskeste IRM- prognosen for 2022 er samlet på 534 millioner kroner fordelt med pluss 7,9% digitalt, mens papirannonser spås ned med minus 2,5%. En samlet vekst annonsetekst for kanalen på 1,7%.
Schibsteds annonsedirektør Christian Haneborg fortalte om hvordan de rigger seg for det fremtidige annonsemarkedet. Han fremholdt at i tillegg til at innholdet må være bra, så er innloggede brukere nøkkelen for å lykkes i annonsemarkedet. Bakgrunn er at innlogging muliggjør datainnsamling, som har blitt begrenset etter at personvernforordningen, også kjent som GDPR, trådte i kraft i 2018.
- Klarer du ikke å ha brukerene logget inn så klarer du heller ikke å tilpasse annonsene for brukeren, sa Haneborg.
Haneborg fremholdt at innføringen av GDPR har lagt begrensninger for sosiale medier, som tidligere kunne hente inn data på tvers av nettsteder. Nå kan de ikke det lenger og det har svekket deres annonseprodukt. Norske medier har i samme periode fått stor grad av innloggede data og gjennom det fått et stadig forbedret annonseprodukt. At den største sosiale annonseaktøren, Facebook, gradvis mister grepet på yngre målgrupper bidrar til å utligne tidligere fordeler.
Rådet til Fagpressen er derfor utvetydig og klart. Lag gode og relevante produkter for leseren og sørg for at de logger seg inn.
Per Øivind Skard fra Otte og administerende direktør Per Brikt Olsen i Fagpressen presenterte deretter digitalprosjektet til Fagpressen. Nye brukermålinger fra Kilkaya, annonsestyring fra Adnuntius og publiseringsverktøy fra Publishlab var bare noen av mulighetene fagpressen har fremforhandlet fellesavtaler om for sine medlemmer.
Deretter presenterte Rune Danielsen fra C-alt den nye nasjonale plattformen for annonsesalg. Styreleder Magnus Bøe i Bra søk forklarte deretter om viktigheten av riktig merking av innholdsmarkedsføring. Avslutningsvis fikk vi presentert en annonsørs erfaring med Fagpressen. Ellen Døviken, leder Partner Privat fra Söderberg & Partners Norge delte spennende erfaringer med deres samarbeid med Politiforum.
Ingunn Roald og resten av Markedsforum kunne puste lettet ut over at de også i år hadde sydd sammen et program for Trender som virkelig utfordret og var til inspirasjon.