LO Media kjøper ANB

LO Media kjøper ANB

ANB-redaktør Kjell Werner (til høyre) mener LO Medias oppkjøp blir en god løsning for Avisenes Nyhetsbyrå. Her sammen med ANB-journalistene Helge Rønning Birkelund og Aslak Bodahl. (Foto: Øyvind Aukrust, LO Media).

Del: 

LO Medias styre har i dag vedtatt å kjøpe alle aksjene i Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) fra Amedia, inkludert nettstedet siste.no, som byrået driver. ANB skal fortsette å levere innhold til Amedias lokalaviser. Oppkjøpet ble offentliggjort i en pressemelding fra LO Media mandag ettermiddag.

ANB har over 100 års historie som nyhetsformidler. Gjennom kjøpet av selskapet bidrar LO Media til å styrke arbeidslivsjournalistikken og videreføre nyhetsbyråets stolte tradisjoner.
- ANB er et av landets fremste redaksjonelle miljøer innenfor mange av de samme fagområdene som LO Medias redaksjoner dekker. Vi ser derfor mange muligheter for samarbeid og utvikling med dette kjøpet, sier daglig leder for LO Media, Tore Ryssdalsnes.
ANB har hatt som primæroppgave å levere innhold til Amedias lokalaviser. Oppgaven videreføres, selv om ANB nå skifter eier. Samtidig gir avtalen mulighet for å levere ANBs innhold til flere medier, noe som kan gi en bredere distribusjon av byråets tjenester.
- Vi er glade for at ANB får et langsiktig og godt eierskap i LO Media, og at vi har fått en avtale som viderefører distribusjon av innhold fra ANB til våre lokalaviser. LO Medias overtakelse bidrar til en videreutvikling av ANB, sier direktør for utgiverspørsmål og samfunnskontakt i Amedia, Stig Finslo.
ANB fortsetter som eget selskap, eid av LO Media. I første omgang drives selskapet som i dag, men etter hvert skal samarbeid og utvikling skje i fellesskap med LO Medias redaksjonelle miljø. Ansvarlig redaktør Kjell Werner i ANB mener dette er en god løsning:
- Vi er glade for denne avtalen, og mener denne løsningen trygger arbeidsplassene i ANB. Vi ser fram til å fortsette vår satsing på journalistikk innenfor arbeidsliv, samfunn og politikk, men med nye eiere, sier Kjell Werner.

Nina Hanssen, som er forbundsleder i Arbeiderbevegelsens presseforbund, APF, sier i en kommentar at eierskiftet er en svært god løsning for de ansatte i ANB.
- Selv om dette kom overraskende på oss, så ser vi i APF dette som kjempebra løsning. Nå beholder vi byrået og alle journaliststillingene, og etter hva vi forstår, er også de ansatte fornøyd med at de nå skal bli en del av stiftelsen LO Media, sier forbundsleder Nina Hanssen.  I februar i år solgte LO og Telenor sine dominerende aksjeposter – hver på rundt 44 prosent – i Amedia til Sparebankstiftelsen DnB.

Annonsekampanje 2025

Her finner du årets annonser. Hent dem her!

Les også:
  • Mandag morgen har regjeringen sendt ut en pressemelding om at levering av post til folks postkasser skal opprettholdes. – Vi ønsker at alle skal sikres brevlevering i postkasse minst én dag i uken, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
    Regjeringen går dermed i mot anbefalingen fra postutvalget.
    – Fagpressen er glad for at regjeringen ikke vil gå så raskt fram som postutvalget foreslo. Likevel er vi bekymret for hvordan prisen og kvaliteten vil utvikle seg når det tross alt er planen å avvikle distribusjon til postkasser på lengre sikt, sier adm. direktør Per Brikt Olsen.

  • Hun begynner i stillingen 1. august, fra samme dato som Ingrid Nergården Jortveit begynner som nestleder i Fagpressen. Det melder Norsk Presseforbund fredag.

  • Torsdag ettermiddag inviterte Altinget til lanseringsfest for sin sjuende fagpolitiske nisjepublikasjon, Altinget Digital. En tallrik forsamling fra nettverket, mediefolk generelt og noen politikere fikk med seg åpningen ved digitaliseringsminister Karianne Tung og påfølgende panelsamtale med det store spørsmålet: "Hvor går grensen for når vi ikke lenger kan stole på tek-selskapene som vi er avhengige av?"