Liten nedgang i trykt opplag

Liten nedgang i trykt opplag

Det trykte opplaget i Fagpressen er fortsatt meget høyt. (Fra presentasjonen av ferske tall på Fagpressedagen 2023).

Del: 

Fagpressen er fortsatt tungvekter på trykk, med totaltallet 26 millioner utgitte eksemplarer for de opplagskontrollerte medlemmene i 2023. Gjennomsnittsopplaget pr utgivelse er 3 172 838.
For første gang på 15 år, er det en likevel en liten nedgang på 0,8 prosent i papiropplaget.

Den viktigste nedgangsfaktoren for det trykte opplaget, er utgivelsesfrekvensen. Siden i fjor er den redusert fra 8,8 til 8,2 årlige utgivelser.

– Papiropplaget er formidabelt og fortsatt oppsiktsvekkende stabilt. Samtidig har Fagpressen heldigvis en markert digital vekst. Fagpressens toppliste viser til sammen nær 12 millioner ukentlige sesjoner og sidevisninger hittil i år, fortalte økonomi- og IT-sjef Kjartan Tyvand da han la fram disse tallene i formiddag.

Den digitale brukerutviklingen var sterk gjennom korona-årene, men Fagpressen ser en utflating i 2023. Fagpressens direktør Per Brikt Olsen ser med en viss bekymring på det.

- Medlemmene våre har svært ulik utviklingstakt digitalt. Det er mange som i sin digitale publisering ikke fanger opp at den digitale lesingen nå fordeler seg med hele 73 prosent på mobilbruk og 27 prosent på  pc eller andre stasjonære skjermer, kommenterer Olsen . – Kanalens digitalposisjon er etablert. Det har vært stabil utvikling i 2023, men vi skulle gjerne sett en sterkere utvikling, sier han.

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også:
  • Selskapene fusjonerer for å være bedre rustet i møte med AI, falske nyheter og globale konkurrenter.

  • Fagpressens kontor i Pressens hus holder sommerstengt i fire uker fra 8. juli. Administrasjonen ønsker alle en riktig god sommer!

  • – Det er viktig å ha kontroll på egne data om de digitale leserne. Nå har Fagpressen en ferdig løsning, som vi har testet og vet at fungerer. Medlemmene betaler ingenting for å være med!