IRM tror på et bedre år i 2024 – med mindre nedgang for fagpresse
IRM tror på et bedre år i 2024 – med mindre nedgang for fagpresse

Madeleine Thor fra IRM presenterte statistikk og prognoser for medienes annonseomsetning. (Foto: BN).
– Fagpressen har mistet drøyt 9 prosent siden toppåret 2008. Men dere har virkelig klart dere langt bedre enn mange andre kanaler, sa Madeleine Thor på Fagpressedagen onsdag.
2008-målingen hadde ennå ikke innført skillet mellom papir og digital, og det må hensyntas når man sammenlikner tallene. Likevel er det verd å ta med seg at i perioden mellom 2008 og 2023 har Fagpressen tapt omlag ni prosent, mens aviser på papir har mistet 40 prosent av sin omsetning.
– Fagpressen har jo beholdt sin sterke posisjon på papir, kommenterte Madeleine Thor som er direktør i statistikkselskapet Institut för Reklam- och Mediestatistik, IRM.
IRMs prognose for 2023 ligger på et lite pluss med 0,4 prosent for totalmarkedet, og en nedgang på mellom 8 og 9 prosent for fagpresse.
– For totalmarkedet tror vi på en litt større vekst, omlag + 2,0 prosent. Fagpressen tror vi vil klare seg bedre i 2024, med en liten nedgang på omkring 1,5 prosent, sa Madeleine Thor.