Hurtiginnføring av mva-fritak som koronatiltak
Hurtiginnføring av mva-fritak som koronatiltak
– Vi har nå fått støtte fra alle de andre medieorganisasjonene til å sette hurtiginnføring av mva-utvidelsen på hovedlisten over koronatiltak. Bransjen ser at dette er viktig. Og vi ber regjeringen om at dette innføres så raskt som bare mulig, faktisk som et koronatiltak overfor fagmediene, sier adm. direktør Per Brikt Olsen i Fagpressen.
Fagpressen sendte fredag sitt høringssvar på forslaget til justert lov om merverdiavgiftsfritak, til Finansdepartementet.
Nå er forslaget lagt opp slik at dybdejournalistikken endelig får likebehandling med andre nyhetsmedier.
– Det framstår som meningsløst at i en tid der koronaen krever fortløpende digital dybdejournalistikk, skal vi sitte og vente til fellesferien på at dette trer i kraft, kommenter Per Brikt Olsen.
Saken har vært jobbet med i lang tid og ligger klar i departementet.
– Saken er ukontroversiell, og høringen er ferdig til uken. Det må være mulig for myndighetene ved enkle grep å forsere denne innføringen nå og avvike fra sin opprinnelige plan om 1. juli som virkningstidspunkt. For dybdejournalistikken er det stor forskjell på å innføre fritaket i første tertial, framfor å gjøre det til høsten.
– Fagpressen har 40 digitale titler som kun har annonseinntekter. De har mistet 90 prosent av inntektene sine de siste ukene, og må ha brukerbetaling nå! I tillegg har vi 180 titler med digitale utgaver som nå har økt sin digitale produksjon vesentlig, påpeker Olsen.
I medlemsundersøkelsen mandag denne uken sa 23 prosent at de ville hurtiginnføre brukerbetaling hvis mva-fritaket blir framskyndet.
Her kan du laste ned og lese Fagpressens høringssvar: