Hjelp til koronarammede medier vedtatt i Stortinget

Hjelp til koronarammede medier vedtatt i Stortinget

Stortinget vedtok tirsdag en tekst om at mediene skal ha en egen pakke som treffer mediebedrifter bedre enn de bredt anlagte krisepakkene for næringslivet. (Foto: Stortinget).

Del: 

– Som presseorganisasjon har vi sammen med alle de andre medieorganisasjonene endelig lykkes med at Stortinget i tillegg til «pakka» vedtar en tekst om at mediene skal ha en egen pakke som treffer mediebedrifter bedre enn den bredt anlagte pakken, sier Fagpressens Per Brikt Olsen. – Takk til våre samarbeidspartnere, til mediepolitikerne i Stortinget, og til våre egne redaktører som har bidratt med svar gjennom våre ukentlige undersøkelser!

Samtlige organisasjoner for norske medier har jobbet intensivt for å påvirke politikerne til å strekke ut en hjelpende hånd til mediene. Både lokalaviser, store mediehus og mange av Fagpressens medlemmer har mistet store deler av inntektene sine som følge av sammenbruddet i annonsemarkedet etter at korona-tiltakene ble iverksatt. Samtidig er det et konstant og intenst behov for journalistikk fra alle områder i samfunnet.

Som adm. direktør i Fagpressen Per Brikt Olsen sa fredag etter møtet med kulturministeren:

– En pakke som først og fremst virker for bedrifter som permitterer og legger virksomheten sin i dvale for å overleve, fungerer svært dårlig for pressen. Pressen har behov for tilskudd for å drive journalistikk, ikke for å permittere journalistene.

Gjennom helgen har det vært jobbet videre fra alle medieorganisasjonene, for å vinne tilstrekkelig støtte i Stortinget for en pakke som vil treffe mediebedriftenes utfordringer bedre.

– Mediehusenes rolle som kilde til nyheter og debatt, er sentral. Under en nasjonal krise blir dette enda viktigere, og mediehusene opplever en kolossal brukervekst samtidig som det er en dramatisk svikt i annonseinntektene. Dette anerkjenner Stortinget, og nå vil de bidra slik at vi kan beholde det gode mediemangfoldet vi har i dag, uttaler MBLs direktør Randi Øgrey på MBLs nettsted tirsdag ettermiddag.

– Det er godt å oppleve at vi kan stå sammen i en situasjon som denne, som ingen har opplevd før, og der det selvsagt er et enormt press også på politikerne. Det er kun fordi vi i mediebransjen klarer å samarbeide og holde et godt fokus, at vi har oppnådd et slikt gjennomslag, understreker Per Brikt Olsen.

– For Fagpressen har det også vært svært viktig å oppleve aktiv støtte fra de mediepolitikerne som vi har jobbet tett med, både på regjeringssiden og i opposisjonen. Og ikke minst vil jeg uttrykke takknemlighet overfor redaktørene i Fagpressen som gir oss oppdaterte svar om hvordan det står til hos dem, i våre ukentlige undersøkelser! sier Per Brikt Olsen.

Merknaden som blir vedtatt i Stortinget tirsdag og iverksatt etter påske, ser slik ut:

«Stortinget ber regjeringen vurdere en egen kompensasjonsordning bedre tilpasset medienes spesielle inntektsstruktur og raskt komme tilbake til Stortinget med forslag om dette.»

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også:
  • Selskapene fusjonerer for å være bedre rustet i møte med AI, falske nyheter og globale konkurrenter.

  • Fagpressens kontor i Pressens hus holder sommerstengt i fire uker fra 8. juli. Administrasjonen ønsker alle en riktig god sommer!

  • – Det er viktig å ha kontroll på egne data om de digitale leserne. Nå har Fagpressen en ferdig løsning, som vi har testet og vet at fungerer. Medlemmene betaler ingenting for å være med!