Høye trykkerikostnader – hva kan gjøres?
Høye trykkerikostnader – hva kan gjøres?
– Ja, det finnes gode grep som kan minske kostnadene ved produksjon av papirmagasiner. Og det er ikke nødvendigvis å kutte antall utgaver, sier FTD-ansvarlig i Fagpressen, Camilla Briså.
Fagpressen hører både fra medlemmer og trykkerileverandører at trykkeriprisene nå er svært høye og ustabile.
– Det er sammensatte og kompliserte grunner til de høye trykkeriprisene, sier Camilla Briså i Fagpressen.
Streik og barkebiller
– Siden 1. januar i år har det vært streik hos papirprodusenten UPM i Finland. Streiken ble utvidet i slutten av mars og pågår fremdeles. UPM er en av de store leverandørene av papir i Europa – papir som blant annet brukes til trykk av magasiner. Det er dermed mindre papir i markedet, noe som gir høyere priser. I fjor var det dessuten et stort barkebilleangrep i Canada, og det bidro til en kraftig økning i tømmerprisene, forklarer Briså.
I tillegg er energiprisene høye, og transportkostnadene har økt. Dessuten har mange papirfabrikker gått fra å produsere magasinpapir og over til kartongproduksjon. Det siste skyldes nok et økende behov for emballasje – stimulert av at mange under koronatiden handlet vesentlig mer via nettbutikker.
– Alle innsatsfaktorene i produksjonen har økt og øker fortsatt i pris. Det merker alle som utgir trykte magasiner.
Så hva kan gjøres?
– Før man velger å kutte i antall utgaver, kan det være lurt å se på hele prosessen med utgivelsen. Let grundig etter hvor kan det spares kostnader! oppfordrer Camilla Briså og fortsetter:
– Har du de beste prisene du kan få på trykking, ferdiggjøring og ikke minst distribusjon? Vi vet at det kan være mulig å kompensere store deler av prisøkningen på papir ved å velge en rimeligere form for distribusjon.
Et alternativ til å distribuere med Posten, er å distribuere deler av opplaget med Helthjem Mediapost. Her kan det være mye å spare. Det er også kostnader å spare gjennom FTD, selv om man kun ønsker å distribuere med Posten.
– Det kan være lurt å sjekke med Fagpressen før du endrer publiseringsplanen din. Fagpressen trykk og distribusjon (FTD) har svært gode avtaler – det er bare å ta kontakt, så bistår vi gjennom hele prosessen.
Ta kontakt med Camilla Briså for bistand, camilla@fagpressen.no eller tlf. nr. 926 97 613.