Høye trykkerikostnader – hva kan gjøres?

Høye trykkerikostnader – hva kan gjøres?

Har du de beste prisene du kan få på trykking, ferdiggjøring og ikke minst distribusjon? Fagpressen har gode avtaler alle medlemmer kan benytte seg av. Foto: Thomas Brun, NTB.

Del: 

– Ja, det finnes gode grep som kan minske kostnadene ved produksjon av papirmagasiner. Og det er ikke nødvendigvis å kutte antall utgaver, sier FTD-ansvarlig i Fagpressen, Camilla Briså.

Fagpressen hører både fra medlemmer og trykkerileverandører at trykkeriprisene nå er svært høye og ustabile.

– Det er sammensatte og kompliserte grunner til de høye trykkeriprisene, sier Camilla Briså i Fagpressen.

Streik og barkebiller

– Siden 1. januar i år har det vært streik hos papirprodusenten UPM i Finland. Streiken ble utvidet i slutten av mars og pågår fremdeles. UPM er en av de store leverandørene av papir i Europa – papir som blant annet brukes til trykk av magasiner. Det er dermed mindre papir i markedet, noe som gir høyere priser. I fjor var det dessuten et stort barkebilleangrep i Canada, og det bidro til en kraftig økning i tømmerprisene, forklarer Briså.

I tillegg er energiprisene høye, og transportkostnadene har økt. Dessuten har mange papirfabrikker gått fra å produsere magasinpapir og over til kartongproduksjon. Det siste skyldes nok et økende behov for emballasje – stimulert av at mange under koronatiden handlet vesentlig mer via nettbutikker.

– Alle innsatsfaktorene i produksjonen har økt og øker fortsatt i pris. Det merker alle som utgir trykte magasiner.

Så hva kan gjøres?

–  Før man velger å kutte i antall utgaver, kan det være lurt å se på hele prosessen med utgivelsen. Let grundig etter hvor kan det spares kostnader! oppfordrer Camilla Briså og fortsetter:

– Har du de beste prisene du kan få på trykking, ferdiggjøring og ikke minst distribusjon? Vi vet at det kan være mulig å kompensere store deler av prisøkningen på papir ved å velge en rimeligere form for distribusjon.

Et alternativ til å distribuere med Posten, er å distribuere deler av opplaget med Helthjem Mediapost. Her kan det være mye å spare. Det er også kostnader å spare gjennom FTD, selv om man kun ønsker å distribuere med Posten.

– Det kan være lurt å sjekke med Fagpressen før du endrer publiseringsplanen din. Fagpressen trykk og distribusjon (FTD) har svært gode avtaler – det er bare å ta kontakt, så bistår vi gjennom hele prosessen.

Ta kontakt med Camilla Briså for bistand, camilla@fagpressen.no eller tlf. nr. 926 97 613.

 

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også:
  • Det kan være lurt å planlegge sommeren 2025 allerede nå. Medier24 har laget en stillingspakke for sommervikarer, og tilbyr denne til Fagpressens medlemmer til en god pris.

  • Nesten 80 prosent av svarerne ga Fagpressedagen 2024 totalkarakter 5 eller 6 i evalueringen. – Tilbakemeldingene overgår alle våre forventninger! Årets arrangement er antakelig den beste Fagpressedagen vi har hatt, sier adm. direktør Per Brikt Olsen.

  • – Norsk mediehistorisk forening gjør et viktig arbeid for å sikre mediehistorisk materiale og stimulere til mediehistorisk forskning og formidling. Godt over 100 store og små mediebedrifter er medlemmer, men fagmediene glimrer dessverre med sitt fravær! påpeker nestleder i foreningen, tidligere redaktør i Utdanning, Knut Hovland.