Høye trykkerikostnader – hva kan gjøres?

Høye trykkerikostnader – hva kan gjøres?

Har du de beste prisene du kan få på trykking, ferdiggjøring og ikke minst distribusjon? Fagpressen har gode avtaler alle medlemmer kan benytte seg av. Foto: Thomas Brun, NTB.

Del: 

– Ja, det finnes gode grep som kan minske kostnadene ved produksjon av papirmagasiner. Og det er ikke nødvendigvis å kutte antall utgaver, sier FTD-ansvarlig i Fagpressen, Camilla Briså.

Fagpressen hører både fra medlemmer og trykkerileverandører at trykkeriprisene nå er svært høye og ustabile.

– Det er sammensatte og kompliserte grunner til de høye trykkeriprisene, sier Camilla Briså i Fagpressen.

Streik og barkebiller

– Siden 1. januar i år har det vært streik hos papirprodusenten UPM i Finland. Streiken ble utvidet i slutten av mars og pågår fremdeles. UPM er en av de store leverandørene av papir i Europa – papir som blant annet brukes til trykk av magasiner. Det er dermed mindre papir i markedet, noe som gir høyere priser. I fjor var det dessuten et stort barkebilleangrep i Canada, og det bidro til en kraftig økning i tømmerprisene, forklarer Briså.

I tillegg er energiprisene høye, og transportkostnadene har økt. Dessuten har mange papirfabrikker gått fra å produsere magasinpapir og over til kartongproduksjon. Det siste skyldes nok et økende behov for emballasje – stimulert av at mange under koronatiden handlet vesentlig mer via nettbutikker.

– Alle innsatsfaktorene i produksjonen har økt og øker fortsatt i pris. Det merker alle som utgir trykte magasiner.

Så hva kan gjøres?

–  Før man velger å kutte i antall utgaver, kan det være lurt å se på hele prosessen med utgivelsen. Let grundig etter hvor kan det spares kostnader! oppfordrer Camilla Briså og fortsetter:

– Har du de beste prisene du kan få på trykking, ferdiggjøring og ikke minst distribusjon? Vi vet at det kan være mulig å kompensere store deler av prisøkningen på papir ved å velge en rimeligere form for distribusjon.

Et alternativ til å distribuere med Posten, er å distribuere deler av opplaget med Helthjem Mediapost. Her kan det være mye å spare. Det er også kostnader å spare gjennom FTD, selv om man kun ønsker å distribuere med Posten.

– Det kan være lurt å sjekke med Fagpressen før du endrer publiseringsplanen din. Fagpressen trykk og distribusjon (FTD) har svært gode avtaler – det er bare å ta kontakt, så bistår vi gjennom hele prosessen.

Ta kontakt med Camilla Briså for bistand, camilla@fagpressen.no eller tlf. nr. 926 97 613.

 

Annonsekampanje 2025

Her finner du årets annonser. Hent dem her!

Les også:
  • Mandag morgen har regjeringen sendt ut en pressemelding om at levering av post til folks postkasser skal opprettholdes. – Vi ønsker at alle skal sikres brevlevering i postkasse minst én dag i uken, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
    Regjeringen går dermed i mot anbefalingen fra postutvalget.
    – Fagpressen er glad for at regjeringen ikke vil gå så raskt fram som postutvalget foreslo. Likevel er vi bekymret for hvordan prisen og kvaliteten vil utvikle seg når det tross alt er planen å avvikle distribusjon til postkasser på lengre sikt, sier adm. direktør Per Brikt Olsen.

  • Hun begynner i stillingen 1. august, fra samme dato som Ingrid Nergården Jortveit begynner som nestleder i Fagpressen. Det melder Norsk Presseforbund fredag.

  • Torsdag ettermiddag inviterte Altinget til lanseringsfest for sin sjuende fagpolitiske nisjepublikasjon, Altinget Digital. En tallrik forsamling fra nettverket, mediefolk generelt og noen politikere fikk med seg åpningen ved digitaliseringsminister Karianne Tung og påfølgende panelsamtale med det store spørsmålet: "Hvor går grensen for når vi ikke lenger kan stole på tek-selskapene som vi er avhengige av?"