Frifagbevegelse har lansert "Rørsla"

Frifagbevegelse har lansert "Rørsla"

Ida Karine Gullvik er podkastjournalist i LO Media. Hun skal lage innhold til den nye reportasjepodkasten Rørsla.
(FOTO: SISSEL M. RASMUSSEN, LO-AKTUELT).

Del: 

Frifagbevegelse satser på podkast – onsdag denne uken lanserte de "Rørsla" – en ukentlig reportasjepodkast som tar lytteren med inn i virkeligheten.

Rørsla forteller historier fra innerst inne i kontorlandskapene til ytterst på oljeriggene. Vi møter mennesker som kjemper for sine rettigheter, de som prøver å forandre Norge, og vi treffer folk som har falt helt utafor. Hver uke skal vi fortelle historiene om landet vårt – om hvordan vi kom dit vi er i dag, og hvor vi er på vei, skriver redaksjonen i en pressemelding.

– Det er mange podkaster med eksperter i Oslo som snakker om hvordan Norge forandrer seg. Vi drar ut på arbeidsplassene og hjem til folk for å finne de ekte historiene, sier Frode Rønning, redaktør i Frifagbevegelse, som er nettavisen til LO-forbundenes fagblader.

Rønning mener at Frifagbevegelse fra før lykkes med å fortelle historier fra arbeidslivet.

– Men mange i målgruppa vår kan ikke ta opp smarttelefonen for å lese i arbeidstida. Jeg tror lyd er en genial kanal for oss, fordi mange ansatte allerede lytter til radio mens de jobber.

Journalist Ida Karine Gullvik lager podkasten. Hun kom til Frifagbevegelse i august etter å ha jobbet flere år i NRK, blant annet i Radiodokumentaren. Gullvik vil lage en podkast som kan vise hvordan endringene i samfunnet vårt påvirker enkeltmenneskers liv.

– De fleste mediehus som lager podkaster holder seg gjerne i studio. Det er utrolig spennende at vi her kan dra ut og møte de menneskene som politikere og kommentatorer ellers bare snakker om. Her kan de selv komme til orde og fortelle sine historier, sier Gullvik.

Klikk her og se og hør den første podkasten i Rørsla!

Les også:
  • Nesten 30 av fagpressens medlemmer har nå tegnet avtale om lesertall fra Kantar Media. Dette er ny rekord.
    – Veldig viktig, og gledelig! kommenterer leder i Markedsforum Ingunn Roald.

  • De første femti årgangene er tilbakelagt. Byggeindustrien feiret seg selv tirsdag, med gjester, taler, faglige innspill – og gaver til nye og gamle ledere.

  • Nesten 30 deltakere fikk verdifull informasjon om verdien av innlogging, på frokostmøte hos Fagpressen.