Fagpressen kjører Redaktørkampanjen!

Fagpressen kjører Redaktørkampanjen!

Berit Nyman, nestleder i Fagpressen, skriver om viktigheten av en tydelig medieansvarslov som likebehandler journalistiske medier. (Foto: Lars Weimoth).

Del: 

Fagpressens redaktørforum og Fagpressen lanserer i høst en kampanje for redaktørrollen. Vi ønsker å belyse hvor viktig det er nettopp at redaktørens rolle er uavhengig, og dermed kan sikre en balansert dekning av fagfelt og interesseområder.

 

Vi anbefaler alle våre medlemmer å bruke materiellet i kampanjen, for å minne lesere, kilder, medarbeidere og eiere om at det er grunn til å verdsette redaktørenes arbeid for journalistikken.
Fra i dag og ut året kan du bruke materiellet som vi har produsert. Alle formater, både for trykte blader og digital bruk, ligger tilgjengelig for redaktørene i Fagpressen, i en egen annonsebank.

– Vi gjør dette av en bestemt grunn. Mange av redaktørene i Fagpressen merker et økende press mot en del av de reglene vi mener at vi må holde oss til, når vi skal lage god og troverdig journalistikk. Ved å minne leserne av fagmediene på den viktige funksjonen redaktørene fyller, blir de også minnet på de viktige kvalitetene ved fagmediene, sier nestleder Berit Nyman i Fagpressen.

ivar-kvistum.jpg

Ivar Kvistum, leder i Fagpressens redaktørforum. (Foto: BN).

Ivar Kvistum (bildet), som er leder i Fagpressens redaktørforum og redaktør i Handikapnytt, presenterte dette som en utfordring for Fagpressen tidlig i høst. Svaret på utfordringen er en kampanje som vil pågå resten av 2017, og der vi håper at du som redaktør finner plass til noen av annonsene i mediet ditt, enten på trykk eller digitalt, for å minne leserne om den viktige funksjonen en uavhengig redaktør har.

Ivar Kvistum sier det slik:
– I Fagpressen baserer vi sakene våre på fakta og godt kildearbeid. Leseren er vår oppdragsgiver, og vi er helt avhengige av din tillit. Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten er to av våre viktigste verktøy. Disse gjør det vi driver med til journalistikk, med en balansert tilnærming, og ikke til informasjonsarbeid på vegne av en aktør med en agenda.

Her kan du lese mer om Redaktørkampanjen.

Les også:
  • Mandag morgen har regjeringen sendt ut en pressemelding om at levering av post til folks postkasser skal opprettholdes. – Vi ønsker at alle skal sikres brevlevering i postkasse minst én dag i uken, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
    Regjeringen går dermed i mot anbefalingen fra postutvalget.
    – Fagpressen er glad for at regjeringen ikke vil gå så raskt fram som postutvalget foreslo. Likevel er vi bekymret for hvordan prisen og kvaliteten vil utvikle seg når det tross alt er planen å avvikle distribusjon til postkasser på lengre sikt, sier adm. direktør Per Brikt Olsen.

  • Hun begynner i stillingen 1. august, fra samme dato som Ingrid Nergården Jortveit begynner som nestleder i Fagpressen. Det melder Norsk Presseforbund fredag.

  • Torsdag ettermiddag inviterte Altinget til lanseringsfest for sin sjuende fagpolitiske nisjepublikasjon, Altinget Digital. En tallrik forsamling fra nettverket, mediefolk generelt og noen politikere fikk med seg åpningen ved digitaliseringsminister Karianne Tung og påfølgende panelsamtale med det store spørsmålet: "Hvor går grensen for når vi ikke lenger kan stole på tek-selskapene som vi er avhengige av?"