Faget er suksessformel i Fysioterapeuten

Faget er suksessformel i Fysioterapeuten

Redaksjonen i Fysioterapeuten samlet – fra venstre redaktør Irene Mårdalen; fagredaktør John H. Strupstad; bak bordet Kirsten Stiansen som har ansvaret for design og annonser, og journalist Øystein Eian. (Foto: BN).

Del: 

Fysioterapeuten.no har nytt design. Redaksjonen bedriver podkast med stor suksess, og har fått to nye journalister på laget.
– Vi ser at når vi klarer å lage journalistikk av fag, da tar det av, for dét vil fysioterapeuter ha! sier redaktør Irene Mårdalen.

– Da jeg begynte, sto ny nettside øverst på min arbeidsliste. Det tok vi tak i raskt, og gjennom det arbeidet ble jeg også ble klar over at NFF har flere faggrupper med egne tidsskrift. Jeg foreslo å samle disse under Fysioterapeuten, og fikk organisasjonen med på det. Det er nå pilotprosjekt med to av tidsskriftene.

Den trykte utgaven kommer nå sju ganger i året, mot ni før, og er fyldigere og mer temapreget.

– Vi ønsker å være et dynamisk og interessant fagmedium – og jeg opplever at vi mestrer det stadig bedre, forteller Irene Mårdalen som har sittet i redaktørstolen siden mars i fjor.

«København-korrespondenten»

Øystein Eian begynte i redaksjonen rett etter sommerferien. Han er tidligere journalist i Nordstrand Blad.

– Vår andre nye, Lone Omholt Lossius, kaller vi for «København-korrespondenten» vår, smiler Mårdalen. Lone tar mastergrad i humanfysiologi ved Københavns universitet, og jobber 50 prosent for redaksjonen. Det kommer hun til å fortsette med når hun er tilbake i Norge.

Til denne stillingen er det søkt midler fra et eget fond – Fysiofondet. Utgiver NFF har støttet denne redaksjonelle satsingen hundre prosent.

Faget som suksessformel

– Ansettelsene kommer som resultat av at vi har lykkes med å treffe målgruppen bedre, og dermed når bedre fram på alle måter. Vi begynte med podkast fordi vi ser på det som en kanal hvor vi bedre kan gå i dybden med for eksempel faglige diskusjoner. Vi har knyttet til oss to programledere som er fysioterapeuter. De gjør grundig research, og lager én ny episode i måneden. Der dyrkes faget fysioterapi, og podkasten er blitt svært populær.

Redaktøren forteller at også nyhetsbrevet fra redaksjonen er en stor suksess.

Redaksjonen har også fått et større tilfang av vitenskapelige artikler som sendes inn. Det påvirker antallet fagfellevurderte artikler tidsskriftet publiserer årlig.

– Med over 20 publiserte fagfellevurderte artikler i 2021 har vi blitt et tidsskrift å regne med i norsk målestokk. Det er viktig for oss, sier Mårdalen og legger til:

– Det vi observerer, er at når vi klarer å lage god journalistikk av faget fysioterapi, da tar ting av. Det er åpenbart det fysioterapeuter folk vil ha!

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Høstkampanje 2023


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også: