Få vite mer om leserne dine

Få vite mer om leserne dine

Helthjem utarbeider en rapport basert på innhentede data fra Norstat. Du får rapporten og forklart resultatene i eget møte i ettertid. Foto: Camilla Briså.

Del: 

Hva leser faktisk leserne dine i fagbladet de nettopp har mottatt? Leste de artikkelen det ble referert til på forsiden? La de merke til annonsene? Faller designet av fagbladet i smak? Tilbudet gjelder til alle i Fagpressen med trykte medier.

– Nå har du mulighet til å finne mer ut om lesevanene til leserne dine, sier Camilla Briså i Fagpressen.

– I høst får nemlig alle Fagpressens medlemmer mulighet til å få laget sin egen effektmåling i samarbeid med Helthjem. Det er ikke krav om å være kunde hos Helthjem for å benytte tilbudet – dette gjelder alle medlemmer i Fagpressen med trykte medier, fortsetter hun.

Effektmålingen gjøres i regi av Norstat. Det er noen faste spørsmålskategorier som ikke kan endres, og det er mulighet til å supplere med inntil ti egne spørsmål. Disse ti spørsmålene bestemmer medlemmet selv, og Helthjem kommer gjerne med forslag til hva det kan være nyttig å spørre om.

De faste spørsmålene omhandler blant annet:

  • Om leseren har mottatt siste utgave av fagbladet
  • Leveringskvalitet, leveringssted, hvorvidt leseren er fornøyd/ikke fornøyd med leveringen
  • Lesevaner: Hvor mye av produktet har blitt lest, tas magasinet vare på, hvor mange i husstanden leser fagbladet
  • Oppmerksomhet: Ble et spesielt oppslag lagt merke til, en spesiell artikkel eller annonse

Her er noen forslag til egne kategorier:

  • Spør om digitale flater, digital lesning, nyhetsbrev
  • Spør om omdømmet til fagbladet
  • Etterspør ris og ros
  • Spør om form og fremstilling, grafikk og kvalitet
  • Spør om effekten av annonser og tilbud

– Det er Norstat som sender ut undersøkelsen og de mottar svarene. Spørsmålene sendes ut på e-post til fagbladets lesere/abonnenter. Det er også fullt mulig å legge til bilder av ulikt slag for å underbygge spørsmålene, forklarer Camilla Briså.

– Høstkampanjen koster kr 10 000,- + mva for Fagpressens medlemmer. Da får dere skreddersydd en undersøkelse med ti faste spørsmål + ti egne spørsmål. Svarene som kommer inn analyseres og settes sammen i en rapport. Rapporten og resultatene får dere presentert i et eget møte med Helthjem, avslutter Briså.

Kampanjen varer ut året, så ta kontakt for å få høre mer.

Kontakt Fagpressen og Camilla Briså (camilla@fagpressen.no eller tlf. 926 97 613).

Les også:
  • Fysioterapeuten.no har nytt design. Redaksjonen bedriver podkast med stor suksess, og har fått to nye journalister på laget.
    – Vi ser at når vi klarer å lage journalistikk av fag, da tar det av, for dét vil fysioterapeuter ha! sier redaktør Irene Mårdalen.

  • Fagbladet Fysioterapeuten ble felt for brudd på god presseskikk i Pressens Faglige Utvalg onsdag.

  • Er redaksjonen din i podkast-modus? Eller har du ganske enkelt lyst til å få inspirasjon om hvordan fortelle de gode historiene?
    28. og 29. oktober arrangeres fagkonferansen som møter mange behov – Radiodager 2021.