Både opplags- og annonsevekst i 2021

Både opplags- og annonsevekst i 2021

Madeleine Thor fra IRM la fram tall og prognoser i MBLs medietall-arrangement i Pressens hus onsdag. (Foto: BN).

Del: 

Året 2021 ga vekst både i totalopplag og annonseomsetning. Mediebedriftene la fram medietall onsdag morgen i Pressens hus.
VG+, Bergens Tidende og Finansavisen øker mest i opplag. Fagpressen hadde en gledelig annonsevekst på 15,3 prosent.

Hovedtallene for opplag ble presentert av MBLs medieanalytiker Bente Haavimb. Totalopplaget ligger nå nær 2,6 millioner for 234 titler for aviser tilknyttet MBL og LLA i andre halvår av 2021.

IRMs Madeleine Thor la fram annonsetall for 2021 og prognoser for inneværende år.

– I 2021 ble det lagt 23 milliarder kroner inn i det norske annonsemarkedet, en økning på 18 prosent fra året før. Det er dobbelt så mye som tidligere år. Det er en ekstrem utvikling, sa hun.

Thor forklarer den store økningen med blant annet økt mediebruk under pandemien.

IRM tror at Fagpressen vil vokse med 1,7 prosent i 2022. Madeleine Thor understreket at alle prognosetallene er usikre, med bakgrunn i krigen i Ukraina.

Les mer på Medier24 og på Mediebedriftene.

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også:
  • Det kan være lurt å planlegge sommeren 2025 allerede nå. Medier24 har laget en stillingspakke for sommervikarer, og tilbyr denne til Fagpressens medlemmer til en god pris.

  • Nesten 80 prosent av svarerne ga Fagpressedagen 2024 totalkarakter 5 eller 6 i evalueringen. – Tilbakemeldingene overgår alle våre forventninger! Årets arrangement er antakelig den beste Fagpressedagen vi har hatt, sier adm. direktør Per Brikt Olsen.

  • – Norsk mediehistorisk forening gjør et viktig arbeid for å sikre mediehistorisk materiale og stimulere til mediehistorisk forskning og formidling. Godt over 100 store og små mediebedrifter er medlemmer, men fagmediene glimrer dessverre med sitt fravær! påpeker nestleder i foreningen, tidligere redaktør i Utdanning, Knut Hovland.