Både opplags- og annonsevekst i 2021
Både opplags- og annonsevekst i 2021
Året 2021 ga vekst både i totalopplag og annonseomsetning. Mediebedriftene la fram medietall onsdag morgen i Pressens hus.
VG+, Bergens Tidende og Finansavisen øker mest i opplag. Fagpressen hadde en gledelig annonsevekst på 15,3 prosent.
Hovedtallene for opplag ble presentert av MBLs medieanalytiker Bente Haavimb. Totalopplaget ligger nå nær 2,6 millioner for 234 titler for aviser tilknyttet MBL og LLA i andre halvår av 2021.
IRMs Madeleine Thor la fram annonsetall for 2021 og prognoser for inneværende år.
– I 2021 ble det lagt 23 milliarder kroner inn i det norske annonsemarkedet, en økning på 18 prosent fra året før. Det er dobbelt så mye som tidligere år. Det er en ekstrem utvikling, sa hun.
Thor forklarer den store økningen med blant annet økt mediebruk under pandemien.
IRM tror at Fagpressen vil vokse med 1,7 prosent i 2022. Madeleine Thor understreket at alle prognosetallene er usikre, med bakgrunn i krigen i Ukraina.