Økonomitips med Kjartan og Camilla

Økonomitips med Kjartan og Camilla

Det kan være penger å spare med Fagpressen. Foto: Berit Nyman

Del: 

Har du oversikt over kontraktene dine? Husk at du kan sjekke priser og betingelser hele året, ikke bare i forbindelse med budsjettarbeidet på høsten.

Kjartan, nå som det er nytt år og nye muligheter, hvilke tips skal vi komme med til medlemmene våre?

- Her kan vi nevne mye, men det kanskje aller viktigste er å ha oversikt over hvilke kontrakter man har, lengde på kontraktene og oppsigelsestid på disse. Det kan være lurt å lage en samlet oversikt hvor alt dette står. Da kan man handle i forkant i stedet for å få en uønsket automatisk fornyelse. I tillegg kan det være lurt å vite hva som står med liten skrift. Kanskje det står noe om KPI-regulering, prisjusteringer eller automatiske fornyelser.

Kan redaktørene spare noe på å ta kontakt med oss?

- Absolutt! Vi har det meste av de avtalene en redaktør har behov for når det kommer til produksjonen av publikasjonen. Enhver utgivelse, enten den er digital eller på papir, har behov for gode leverandører. Og det kan Fagpressen tilby. Ved å bruke de ferdigforhandlede avtalene Fagpressen tilbyr, kan redaktøren få mer tid til å skrive.

Når man gir ut fagblad på papir – hva bør man tenke gjennom da?

- Da er det viktig å sjekke om man er med i FTD (Fagpressen trykk og distribusjon). Her kan det være gode penger å spare. Vi har fremforhandlet svært gode avtaler på trykking og alt som har med distribusjon å gjøre. Det kan være store kostnader å spare ved å bli med på disse avtalene i stedet for å forhandle på egen hånd. Gulroten er at Fagpressen gjør alt arbeidet med å hente inn priser – redaktøren får alt ferdig presentert med en anbefaling.

Og, hvis man har en digital fagpublikasjon?

- Da gjelder det samme tipset; undersøk avtalene Fagpressen har på digital publisering. Prisene på Labrador ligger på Fagpressens medlemssider. Det samme gjør avtalen med Kilkaya – her får du statistikk og innsikt på nettsiden din, ikke minst et profesjonelt dashbord. Fagpressen er nå faktisk en av de største kundene til Kilkaya.

Noen siste tips?

- Ta kontakt med Fagpressen hvis du lurer på noe rundt mva, GDPR, digitale løsninger eller papirmagasin!

Gode tips ble presentert av Kjartan og Camilla

Fagpressen har p.t. fellesavtaler med disse leverandørene:

Adnuntius – annonsestyringsystem

Akershus Reklame Team – ferdiggjøring og sampakking med Posten

Aksell - trykkeri

Aksell Logistikk – ferdiggjøring og sampakking med Posten

Best Distribusjon – distribusjon med Posten

Data Factory – adressevask

Helthjem Mediapost – distribusjon (alternativ til Posten)

Kantar - lesertall

Kilkaya – brukermålinger

Labrador – publiseringssystem

Ålgård Offset – trykkeri

Annonsekampanje 2025

Her finner du årets annonser. Hent dem her!

Les også:
  • Mandag morgen har regjeringen sendt ut en pressemelding om at levering av post til folks postkasser skal opprettholdes. – Vi ønsker at alle skal sikres brevlevering i postkasse minst én dag i uken, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
    Regjeringen går dermed i mot anbefalingen fra postutvalget.
    – Fagpressen er glad for at regjeringen ikke vil gå så raskt fram som postutvalget foreslo. Likevel er vi bekymret for hvordan prisen og kvaliteten vil utvikle seg når det tross alt er planen å avvikle distribusjon til postkasser på lengre sikt, sier adm. direktør Per Brikt Olsen.

  • Hun begynner i stillingen 1. august, fra samme dato som Ingrid Nergården Jortveit begynner som nestleder i Fagpressen. Det melder Norsk Presseforbund fredag.

  • Torsdag ettermiddag inviterte Altinget til lanseringsfest for sin sjuende fagpolitiske nisjepublikasjon, Altinget Digital. En tallrik forsamling fra nettverket, mediefolk generelt og noen politikere fikk med seg åpningen ved digitaliseringsminister Karianne Tung og påfølgende panelsamtale med det store spørsmålet: "Hvor går grensen for når vi ikke lenger kan stole på tek-selskapene som vi er avhengige av?"