Åpner for nullmoms på digitale medieprodukter i EU

Åpner for nullmoms på digitale medieprodukter i EU

(Skjermdump fra Journalisten).

Del: 

EU-landene vil åpne for redusert moms eller til og med nullmoms på e-aviser, e-bøker og andre digitale medieprodukter, melder NTB og Journalisten.

I dag er regelen i EU at det skal kreves minst 15 prosent moms på slike digitale utgivelser.

Norge er ikke omfattet av EUs felles momsregler og har allerede nullmoms på elektroniske nyheter.

– En svært god nyhet for journalistikken og det frie ord. Nå må Norge følge etter EU, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i Mediebedriftens Landsforening. Hun sikter blant annet til forslaget om å gi fagpressen nullmoms, som er til utredning i disse dager.

Søk kompetansestøtte

(Foto: NTB Scanpix).

Søk penger til å realisere økt kompetanse gjennom kurs eller egne prosjekter, innen fristen 8. februar. 

Les også:
  • Medieorganisasjonene er samstemt skuffet over regjeringens forslag til utvidelse av det digitale merverdiavgiftsfritaket til å gjelde for fagmedier. – Forslaget vil få liten eller ingen verdi slik det er nå, sier adm. direktør Per Brikt Olsen i Fagpressen. Han er glad for massiv støtte fra de andre medieorganisasjonene.

  • Redaktør Barth Tholens gleder seg stort over at Sykepleien.no hadde over en million sidevisninger fra 12. januar til 10. februar.

  • En ny og sterkt forbedret avtale mellom Fagpressen trykk og distribusjon og selskapet Helthjem Mediapost ble underskrevet onsdag ettermiddag. Avtalen forankrer også løsninger for sampakking av flere fagbladtitler, slik at det kan utløse betydelige rabatter hos Posten Norge.