Åpner for nullmoms på digitale medieprodukter i EU

Åpner for nullmoms på digitale medieprodukter i EU

(Skjermdump fra Journalisten).

Del: 

EU-landene vil åpne for redusert moms eller til og med nullmoms på e-aviser, e-bøker og andre digitale medieprodukter, melder NTB og Journalisten.

I dag er regelen i EU at det skal kreves minst 15 prosent moms på slike digitale utgivelser.

Norge er ikke omfattet av EUs felles momsregler og har allerede nullmoms på elektroniske nyheter.

– En svært god nyhet for journalistikken og det frie ord. Nå må Norge følge etter EU, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i Mediebedriftens Landsforening. Hun sikter blant annet til forslaget om å gi fagpressen nullmoms, som er til utredning i disse dager.

Les også:
  • Bistandsaktuelt blir truet med søksmål av en organisasjon som de har publisert kritiske artikler om. Redaktøren vil ikke bøye seg, skriver Journalisten.

  • "Med prosjektet "Grasrotstemmer" vil vi bidra til å øke bredden av stemmer i samfunnsdebatten. Samtidig skal vi lære opp og lære av de stemmene vi rekrutterer inn." Slik var den kortfattede begrunnelsen da redaktør Hege Breen Bakken i Fagbladet søkte kompetansestøtte i 2017, til et ganske omfattende prosjekt: Å få fram nye stemmer i samfunnsdebatten.

  • I dag tar Kaja Mejlbo fatt på redaktørjobben i Utdanning. – Det journalistiske oppdraget ligger i bunnen, så jeg tror ikke forskjellen blir så stor, er hennes kommentar til spørsmålet om det blir en stor overgang fra å være nyhetsredaktør i dagspressen.