Annonser

Annonseutvikling

Del: 

Fagpressen 1. halvår 2015

Fagpressens medlemmer omsatte for totalt 275 millioner kroner 1. halvår 2015 Dette er en nedgang på 2,9% i forhold til sammenlignbar periode i fjor. 

Instituttet for reklame- og mediestatistikk (IRM) har i samarbeid med Fagpressen og alle de øvrige bransjeforeningene i Norge utarbeidet statistikk og analyse av annonseomsetningen for mediebransjen. For Fagpressen baserer tallene seg på kvartalsvis innsamlede og bearbeidede tall fra medlemmene. For 1. halvår i 2015 omsatte mediebransjen totalt for 9,5 milliarder, og det er en nedgang på litt over 2% (kilde: pressemeldinger fra IRM). Ifølge IRMs pressemelding er 2. kvartal 2015 det sjuende kvartal på rad med tilbakegang.

FAGPRESSENS ANNONSEOMSETNING

Fagpressens medlemmer omsatte for totalt 275 millioner kroner 1. halvår 2015 Dette er en nedgang på 2,9% i forhold til samme periode i fjor.

Fagpressens omsetning 1. halvår 2015

TRYKK OG DIGITAL
Omsetningen fra papir falt med 7,1%, mens omsetningen fra digitale annonser økte med over 17%, og utgjør for perioden 21,7%, ca 60 millioner kroner. 54 medier innrapporterte digitalomsetning for 1. halvår mot 49 året før.

MEDIEBYRÅ
Fagpressens andel av annonser som formidles gjennom mediebyrå utgjør nå litt under 15%. For samme periode i fjor var andelen nærmere 18%.

RABATTER
Ifølge de innrapporterte tallene så er den gjennomsnittlige rabatten på nivå med fjoråret. Rabatten var på 27,1%[1] i forhold til listepriser i år mot 27% i fjor. Høyeste gjennomsnittlige rabatt var 55% i 2. kvartal 2015.

STILLING/RUBRIKK
Stilling/rubrikk har i 1. halvår hatt en nedgang på 4 millioner hvorav alt dette falt i første kvartal, dvs at 2. kvartal isolert lå på samme nivå som i fjor. Det ble omsatt for ca 33,5 millioner kroner i denne kategorien.

BILAG
I 1. kvartal økte omsetningen av bilag fra 6 millioner kroner til 8 millioner kroner. Denne trenden har fortsatt og omsetningen for 1. halvår ligger nå på 15,3 millioner, en øking på 2 millioner kroner.

BRANSJEVEKST
Trenden fra 2014 fortsetter med at det er store forskjeller mellom bransjene i fagpressenøkkelen[2]. Oversikten viser omsetningsutviklingen fra 1. halvår 2014 til 1. halvår 2014 i både trykte og digitale medier.

 

Ved spørsmål vennligst kontakt:

Kjartan Tyvand kt@fagpressen.no eller telefon 92 66 50 17

 

[1] Rabatten beregnes ved å dele den faktiske fakturerte omsetning (netto omsetningen) på listeprisen (bruttoomsetning).

[2] Fagpressenøkkelen består av ni hovedkategorier, som igjen er delt opp i underkategorier. Ved innmelding i Fagpressen velger hvert medlem en hovedkategori og inntil tre underkategorier som er naturlig. se www.fagpressekatalogen.no for spesifikasjon.

 

TIDLIGERE RAPPORTER:

PDF iconAnnonseutvikling _Fagpressen_1. kvartal 2015.pdf

PDF iconAnnonseomsetnings_2011-2013.pdf

Kjartan Tyvand

Økonomi- og IT- ansvarlig Kjartan Tyvand
Tlf: 926 65 017 
kt@fagpressen.no

Fagpressekatalogen

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Fordeler som INMA-medlem!

Redaktørkampanjen

Kurs og arrangementer

Dato: 
Onsdag 07. Mar
Kl.: 
09:00 til 10:30
Passer for: 
Redaktører
Journalister
Markedsførere
Annonseselgere
Utgivere

Alle må vi lage rutiner for å følge de nye reglene for personvern som blir norsk lov allerede i mai i år. Hvordan gjør vi dette riktig – særlig når vi bruker fagforeningsdata som abonnementsbase?

Dato: 
Torsdag 08. Mar
Kl.: 
13:30
Passer for: 
Redaktører
Markedsførere
Annonseselgere
Utgivere

Hvordan går det med de ulike mediene? Hvem er vinnerne og taperne når det gjelder lesing og bruk? Hvor går inntektene?

Dette og mer til får du kunnskaper og innsikt om på Trender som arrangeres av Fagpressens Markedsforum. Du får tall og fakta, og kanskje kan du gå hjem med nye ideer om hvordan du bør tilpasse deg endringene fremover? Ole Petter Nyhaug forteller om forbrukertrender knyttet til medier, Kantar Media bidrar med tall og innsikt, og RED Media Consulting forteller om annonseinntekter. Vi avslutter med litt mat og mingling.

Dato: 
Fredag 16. Mar til Lørdag 17. Mar
Kl.: 
10:00 til 12:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister

Velkommen til PUFF 2018! La deg inspirere av Bjørn Olav Nordahl i NRK Brennpunkt, og lær å øke nettrafikken eksplosivt. Du lærer også å lage og redigere video med mobilen. Konferansen starter fredag 16. mars kl 10.00 og avslutter lørdag 17. mars kl 12.00.