Annonser

Annonseutvikling

Del: 

Fagpressen 1. halvår 2015

Fagpressens medlemmer omsatte for totalt 275 millioner kroner 1. halvår 2015 Dette er en nedgang på 2,9% i forhold til sammenlignbar periode i fjor. 

Instituttet for reklame- og mediestatistikk (IRM) har i samarbeid med Fagpressen og alle de øvrige bransjeforeningene i Norge utarbeidet statistikk og analyse av annonseomsetningen for mediebransjen. For Fagpressen baserer tallene seg på kvartalsvis innsamlede og bearbeidede tall fra medlemmene. For 1. halvår i 2015 omsatte mediebransjen totalt for 9,5 milliarder, og det er en nedgang på litt over 2% (kilde: pressemeldinger fra IRM). Ifølge IRMs pressemelding er 2. kvartal 2015 det sjuende kvartal på rad med tilbakegang.

FAGPRESSENS ANNONSEOMSETNING

Fagpressens medlemmer omsatte for totalt 275 millioner kroner 1. halvår 2015 Dette er en nedgang på 2,9% i forhold til samme periode i fjor.

Fagpressens omsetning 1. halvår 2015

TRYKK OG DIGITAL
Omsetningen fra papir falt med 7,1%, mens omsetningen fra digitale annonser økte med over 17%, og utgjør for perioden 21,7%, ca 60 millioner kroner. 54 medier innrapporterte digitalomsetning for 1. halvår mot 49 året før.

MEDIEBYRÅ
Fagpressens andel av annonser som formidles gjennom mediebyrå utgjør nå litt under 15%. For samme periode i fjor var andelen nærmere 18%.

RABATTER
Ifølge de innrapporterte tallene så er den gjennomsnittlige rabatten på nivå med fjoråret. Rabatten var på 27,1%[1] i forhold til listepriser i år mot 27% i fjor. Høyeste gjennomsnittlige rabatt var 55% i 2. kvartal 2015.

STILLING/RUBRIKK
Stilling/rubrikk har i 1. halvår hatt en nedgang på 4 millioner hvorav alt dette falt i første kvartal, dvs at 2. kvartal isolert lå på samme nivå som i fjor. Det ble omsatt for ca 33,5 millioner kroner i denne kategorien.

BILAG
I 1. kvartal økte omsetningen av bilag fra 6 millioner kroner til 8 millioner kroner. Denne trenden har fortsatt og omsetningen for 1. halvår ligger nå på 15,3 millioner, en øking på 2 millioner kroner.

BRANSJEVEKST
Trenden fra 2014 fortsetter med at det er store forskjeller mellom bransjene i fagpressenøkkelen[2]. Oversikten viser omsetningsutviklingen fra 1. halvår 2014 til 1. halvår 2014 i både trykte og digitale medier.

 

Ved spørsmål vennligst kontakt:

Kjartan Tyvand kt@fagpressen.no eller telefon 92 66 50 17

 

[1] Rabatten beregnes ved å dele den faktiske fakturerte omsetning (netto omsetningen) på listeprisen (bruttoomsetning).

[2] Fagpressenøkkelen består av ni hovedkategorier, som igjen er delt opp i underkategorier. Ved innmelding i Fagpressen velger hvert medlem en hovedkategori og inntil tre underkategorier som er naturlig. se www.fagpressekatalogen.no for spesifikasjon.

 

TIDLIGERE RAPPORTER:

PDF iconAnnonseutvikling _Fagpressen_1. kvartal 2015.pdf

PDF iconAnnonseomsetnings_2011-2013.pdf

Kjartan Tyvand

Økonomi- og IT- ansvarlig Kjartan Tyvand
Tlf: 926 65 017 
kt@fagpressen.no

Fagpressekatalogen

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Redaktørkampanjen

Visste du at…

medlemmer i Fagpressen får 30 prosent rabatt på alle bildepriser hos NTB for redaksjonell bruk i bladene og på nettsidene.  Se her

Kurs og arrangementer

Dato: 
Onsdag 22. nov
Kl.: 
11:15 til 18:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister
Markedsførere
Annonseselgere
Utgivere

Fagpressedagen 2017 blir en dag med høy aktualitet. Du får høre om de nye tjenestene som kommer fra Fagpressen i det kommende året, og du får som vanlig alle de ferske tallene! Dessuten tar vi debatten om digitalt mva-fritak, med Høyre og Arbeiderpartiet.
Dagen avsluttes med en hyggelig middag. Meld deg på til nytte, nettverk og hygge!