Redaktørplakaten

Redaktørplakaten

Del: 

Den ble først avtalt i 1953, mellom Norsk Redaktørforening og daværende Norske Avisers Landsforening, nå Mediebedriftenes landsforening, MBL. Avtalen er senere revidert, sist i 2004. Kjerneprinsippet i avtalen om redaktørenes uavhengighet av eier/utgiver ble lovfestet fra 2009 gjennom ”Lov om redaksjonell fridom i media”. 

Alle Fagpressens medlemmer forpliktet seg til å følge redaktørplakaten da de søkte om medlemskap.

Redaktørplakaten
Redaktørens plikter og rettigheter

En redaktør skal alltid ha frie mediers ideelle mål for øye. Redaktøren skal ivareta ytringsfriheten og etter beste evne arbeide for det som etter hans/hennes mening tjener samfunnet. 

Gjennom sitt medium skal redaktøren fremme en saklig og fri informasjons- og opinionsformidling. Redaktøren skal etterstrebe en journalistikk som gjør det klart for mottakeren hva som er reportasje og formidling av informasjoner og fakta, og hva som er mediets egne meninger og vurderinger. 

En redaktør forutsettes å dele sitt mediums grunnsyn og formålsbestemmelser. Men innenfor denne rammen skal redaktøren ha en fri og uavhengig ledelse av redaksjonen og full frihet til å forme mediets meninger, selv om de i enkelte spørsmål ikke deles av utgiveren eller styret. Kommer redaktøren i uløselig konflikt med mediets grunnsyn, plikter han/hun å trekke seg tilbake fra sin stilling. Redaktøren må aldri la seg påvirke til å hevde meninger som ikke er i samsvar med egen overbevisning. 

Den ansvarlige redaktør har det personlige og fulle ansvar for mediets innhold. Redaktøren leder og har ansvaret for sine medarbeideres virksomhet, og er bindeleddet mellom utgiveren/styret og de redaksjonelle medarbeiderne. Redaktøren kan delegere myndighet i samsvar med sine fullmakter. 

Straffeloven
Norske redaktørers ansvar for innholdet i publikasjonen, strekker seg så langt at redaktøren kan holdes strafferettslig ansvarlig. Det er § 431 i straffeloven av 1902 som gjelder, i påvente av at ny straffelov av 2005 skal tre i kraft. De to paragrafene og forholdet mellom dem er godt forklart på nettsidene til Norsk Redaktørforening, her.

Lov om redaksjonell fridom i media (mediefridomslova)
Mediefridomslova ble vedtatt høsten 2008 og trådte i kraft i januar 2009. Loven lovfester de prinsippene som redaktørplakaten har beskrevet siden 1953, og som danner grunnlaget for å definere uavhengig redigerte medier i Norge.
Les hele mediefridomslova her.

Kurs og arrangementer

Dato: 
Onsdag 07. Mar
Kl.: 
09:00 til 10:30
Passer for: 
Redaktører
Journalister
Markedsførere
Annonseselgere
Utgivere

Alle må vi lage rutiner for å følge de nye reglene for personvern som blir norsk lov allerede i mai i år. Hvordan gjør vi dette riktig – særlig når vi bruker fagforeningsdata som abonnementsbase?

Dato: 
Torsdag 08. Mar
Kl.: 
13:30
Passer for: 
Redaktører
Markedsførere
Annonseselgere
Utgivere

Hvordan går det med de ulike mediene? Hvem er vinnerne og taperne når det gjelder lesing og bruk? Hvor går inntektene?

Dette og mer til får du kunnskaper og innsikt om på Trender som arrangeres av Fagpressens Markedsforum. Du får tall og fakta, og kanskje kan du gå hjem med nye ideer om hvordan du bør tilpasse deg endringene fremover? Ole Petter Nyhaug forteller om forbrukertrender knyttet til medier, Kantar Media bidrar med tall og innsikt, og RED Media Consulting forteller om annonseinntekter. Vi avslutter med litt mat og mingling.

Dato: 
Fredag 16. Mar til Lørdag 17. Mar
Kl.: 
10:00 til 12:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister

Velkommen til PUFF 2018! La deg inspirere av Bjørn Olav Nordahl i NRK Brennpunkt, og lær å øke nettrafikken eksplosivt. Du lærer også å lage og redigere video med mobilen. Konferansen starter fredag 16. mars kl 10.00 og avslutter lørdag 17. mars kl 12.00.