Digitalopplaget øker med 9 prosent

Digitalopplaget øker med 9 prosent

Medieanalytiker Bente Håvimb i MBL legger fram opplagstall for første halvår 2019, onsdag morgen. (Foto: BN).

Del: 

MBL la i morges fram opplagstall for første halvår. Det er digital vekst som preger – og redder – norske aviser.

Opplagstallene for første halvår i 2019 viser at det rene digitalopplaget øker med 9 prosent og det rene papiropplaget går ned med 10,5 prosent. Totalopplaget er på 2,29 millioner – en vekst på 0,9 prosent. VG+ øker kraftig, noe som gjør at VG totalt nå er nesten like store som Aftenposten.

– Norske medier er en viktig del av folks hverdag, derfor er det positivt at mediehusene fortsetter å få med seg leserne over på de digitale flatene. At brukerne er villige til å betale for det gode innholdet, lover godt fremover, sier Randi S. Øgrey, adm. direktør i MBL.

Av de 226 sammenliknbare titlene har nærmere halvparten opplagsfremgang fra andre halvår 2018 til første halvår 2019. Totalopplaget er på 2,29 millioner, og vi ser en vekst på 0,9 prosent på sammenliknbare titler i perioden.

Den dominerende betalingsmodellen er "komplett", dvs. papiravis og digital tilgang i ett og samme abonnement, og over halvparten av opplaget (52 %) består av komplettabonnementer. Veksten for det rene digitalopplaget fortsetter, og ni av ti abonnementer inkluderer nå digital tilgang, mens seks av ti fortsatt inkluderer papirutgaver.

 

Les mer og se alle tallene på mediebedriftene.no

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Høstkampanje 2023


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også: