Viktig dag for utgivere og redaktører i Fagpressen

Viktig dag for utgivere og redaktører i Fagpressen

Arne Jensen står for høstens viktigste faglige oppdatering for utgivere og redaktører i Fagpressen – Utgiverakademiet. (Foto: BN).

Del: 

Hvorfor er utgiverens rolle viktig for fagmediene? Hvordan kan utgiverne spille sin rolle best mulig? Og – hva godt kommer det ut av dét?
Utgiverakademiet gir deg svar, enten du er utgiver eller redaktør, og Fagpressen inviterer dere sammen.

Utgiverakademiet 29. september skal gi gode svar på både disse og en rekke andre aktuelle spørsmål! Det lover Arne Jensen, som leverer innholdet i dette spesialsydde kurset for Fagpressen, gjennom sitt eget foretak.

Jensen er også seniorrådgiver i Norsk Redaktørforening.

De siste årene har utgiverne i Fagpressen, gjennom medieansvarsloven, fått full likestilling med de store og små mediehusene. De har også fått digital nullmoms på plass. Fagmedieredaksjonene spiller en viktig rolle når journalistisk søkelys skal rettes mot alle kriker og kroker av det norske samfunnet. Den redaktørstyrte fag- og dybdejournalistikken blir stadig oftere sitert. Mange saker oppstår der hvor redaktører og journalister har de beste kildene – og det er ofte i fagmediene.

På denne bakgrunnen har Fagpressen nå i høst bedt Arne Jensen lage et program som treffer både utgiverne og redaktørene. De mediepolitiske rammene som er lagt de siste årene, gir fagmediene større rom for å ta viktig plass i journalistikken.

Men, til tross for større grad av likebehandling av dybde- og breddejournalistikken, utfordres stadig de redaktørstyrte fagmediene av ønsker om koordinert og styrt kommunikasjon.

– I noen tilfeller er det grunn til å spørre om utgivere av fagmedier forstår verdien av uavhengig journalistikk. Hvis organisasjonene i Norge satser bare på styrt kommunikasjon, mister de muligheten for å sette dagsorden på sine egne felt. Og det er fare for at offentligheten går glipp av den viktige journalistikken, sier Arne Jensen.

Jensen lover en dag der deltakerne, altså både redaktører og utgivere, både får oppdatert kunnskap, og rikelig anledning til å stille spørsmål og diskutere friskt.

– Jeg håper, sammen med Fagpressen, at utgivere og redaktører ønsker å bruke denne dagen til å forstå rollene og mulighetene sine bedre, sier Jensen.

Her finner du program og påmelding til Utgiverakademiet.

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også:
  • Det kan være lurt å planlegge sommeren 2025 allerede nå. Medier24 har laget en stillingspakke for sommervikarer, og tilbyr denne til Fagpressens medlemmer til en god pris.

  • Nesten 80 prosent av svarerne ga Fagpressedagen 2024 totalkarakter 5 eller 6 i evalueringen. – Tilbakemeldingene overgår alle våre forventninger! Årets arrangement er antakelig den beste Fagpressedagen vi har hatt, sier adm. direktør Per Brikt Olsen.

  • – Norsk mediehistorisk forening gjør et viktig arbeid for å sikre mediehistorisk materiale og stimulere til mediehistorisk forskning og formidling. Godt over 100 store og små mediebedrifter er medlemmer, men fagmediene glimrer dessverre med sitt fravær! påpeker nestleder i foreningen, tidligere redaktør i Utdanning, Knut Hovland.