Rett bruk av data i forbindelse med annonsekampanjer

Rett bruk av data i forbindelse med annonsekampanjer

Fra venstre advokatfullmektig Pernille Gjerd Lia og advokat Rune Opdahl. Opdahl leder GDPR-gruppen i advokatfirmaet Wiersholm. Kjartan Tyvand, helt til høyre, er Fagpressens personvernspesialist Kjartan og Pernille utgjør Fagpressens GDPR-ressurs. (Foto: BN).

Del: 

I forbindelse med innføring av GDPR, finner Fagpressen det formålstjenlig å jobbe sammen. Målet er å skape felles forståelse og felles retningslinjer som klargjør ansvarsforholdene og gir økt grad av åpenhet og transparens. Fagpressen anbefaler alle å følge Retningslinjer for inngåelse av databehandleravtaler som vi publiserer her og holder oppdatert.

Fagpressen er koordinert med MBL og gjennom dem alle norske aviser, når vi nå har utviklet våre overordnede data-retningslinjer som vil ligge til grunn for det videre arbeidet. PDF icon Disse retningslinjene, som du kan lese her, kan legges til grunn for arbeidet med å utforme individuelle DPA-er (databehandleravtaler). Retningslinjene er også presentert for Datatilsynet, ANFO, IKT Norge og Mediebyråforeningen.

Det er selvsagt opp til den enkelte publikasjon hvordan man ønsker å benytte seg av retningslinjene for digital annonsering. Fagpressen anbefaler, og tror det er klokt, at alle norske medier benytter samme retningslinjer for bruk av data. Vi tror det er den mest hensiktsmessige måten å sikre nødvendige interesser og muligheter for en samlet norsk presse. 

Du kan lenke til denne siden fra ditt nettsted, eller laste den ned og benytte den hos deg. Velger du det siste, må du selv passe på oppdateringer.

Er noe uklart er det bare å ta kontakt med Fagpressens GDPR-team.

 

Meld deg inn i Fagpressens GDPR-ordning her.

 

Les også: