Årets prioriteringer og Kriterier for å søke støtte

Fagpressens kompetansestøtte 2022

Del: 

Fondsstyrets prioriteringer for kompetansestøtte 2022

Fondsstyret har disse hovedprioriteringene:

  • Anbefalte konferanser og kursleverandører og søknadsskjema 2022 finner du her. Dette er både fysiske og digitale kompetansegivende kursopplegg og konferanser.
  • Samarbeid mellom ulike redaksjoner og/eller markedsavdelinger, som går sammen om kompetanseheving på relevante områder. Søkere må tydeliggjøre læringsmålet og hvordan de kan dele erfaringer/kompetanse med andre i Fagpressen.
  • Kurs og kompetansetiltak for feature- og/eller kommentarjournalistikk.

Generelle kriterier for å søke støtte fra Fagpressens vederlagsfond

Formålet for vederlagsfondet er å fremme og støtte gode kompetanseprosjekter i fagmedier og tidsskrift. Retningslinjene for å søke kompetansestøtte fra Fagpressens vederlagsfond, er hjemlet i §5 i vedtektene for fondet. Midlene til fondet blir skapt av redaktører og utgivere, gjennom kopivederlagsmidler fra Kopinor.
Søknadsskjema finnes nederst i teksten.

Hva kan det søkes om?

Kompetansestøtte

Det kan søkes om individuelle eller kollektive stipend, som har som formål å øke kompetansen til den enkelte og/eller til én eller flere avdelinger/redaksjoner.

Herunder kan det også søkes om:

  • Konferansestøtte: Søknader om dekning av utgifter til å delta på relevant konferanse. Standard beløp for støtte til konferanser er inntil kroner 10 000. Se søknadsskjemaet med liste over aktuelle kursleverandører og konferanser.
  • ​Vikarstøtte: I forbindelse med kompetansetiltak kan det søkes vikarstøtte, inntil 40 000 kroner (inkludert sosiale kostnader). Det er anledning til å søke om kompetansestøtte og vikarstøtte samtidig. Søknader om vikarstøtte må sendes av arbeidsgiver/redaktør. 

Eksempler på hva slags prosjekter du kan søke støtte til:

- kurs/seminar som vil gi relevant kompetanseheving
- dekning av avgift og reisekostnader for å delta på relevante konferanser
- eget prosjekt, individuelt eller kollektivt, for å øke kompetansen på et definert område
- gjennomføring av kompetansegivende kurs i den enkelte redaksjon eller markedsavdeling
- studieturer
- kompetansesamarbeid med andre medier, for eksempel innkjøp av kurs til flere medier.

Prioriterte områder
Fondsstyret kan hvert år prioritere enkelte områder/tema som de ønsker å støtte. De prioriterte områdene er listet opp øverst i denne teksten og kunngjøres samtidig med utlysningen av årets kompetansestøtte.

Hva støttes ikke?
Fagpressens vederlagsfond gir ikke ren driftsstøtte, ren reportasjestøtte, eller støtte til ordinær lønn og honorarer til medarbeidere i fagmedier.

Hvem kan søke?
Alle ansatte og utgivere i tidsskrift/fagpresse kan søke stipend. Medlemskap i Fagpressen er ikke et krav.

  • Søknader fra andre enn redaktører og utgivere, som journalister og markedsmedarbeidere, krever underskrift fra redaktør for å bli behandlet av fondsstyret.
  • ​Redaktører kan søke om støtte på vegne av navngitte frilansere.
  • Redaktører kan også søke om støtte på vegne av sin redaksjon eller sammen med andre redaksjoner, til felles prosjekt.

Hvordan skrive en god søknad?
Din søknad om støtte fra Fagpressens vederlagsfond, skal:

- beskrive og begrunne prosjektet du søker støtte til
- vise til økonomisk egeninnsats, privat eller fra redaksjonen/avdelingen, og eventuell støtte fra andre bidragsytere
- inneholde et budsjett med gode overslag over de ulike kostnadene

Utbetaling og offentliggjøring av innvilget støtte

  • Fondsstyret behandler de innkomne søknadene kort tid etter at søknadsfristen er gått ut. Det blir sendt melding til alle søkere.
  • Dersom søknaden innvilges, blir 70 prosent av støttebeløpet utbetalt i forkant av prosjektet. Resten, 30 prosent, blir utbetalt når prosjektet er gjennomført og Fagpressen har mottatt en rapport.
  • Fagpressen offentliggjør hvem som mottar støtte, umiddelbart etter tildelingen.

Rapportering og kunnskapsdeling
Alle støttemottakere skal etter gjennomført prosjekt sende inn en rapport som blir publisert på fagpressen.no. På denne måten kan flere få del i læringsutbyttet, samt få gode innspill til egne prosjekter å søke støtte til.
Mottakere kan også bli bedt om å dele kunnskap i form av bidrag til kurs, møter, eller liknende, etter nærmere avtale.

Fondsstyret
Det er valgt et eget fondsstyre som behandler søknadene, etter innstilling fra Fagpressens administrasjon. Fondsstyret har fem medlemmer som er valgt av styret i Fagpressen. Maksimum tre av fondsstyremedlemmene kan være blant de sittende styrerepresentantene.
Medlemmer i fondsstyret er inhabile i behandling av søknad fra eget medium, egne medarbeidere og seg selv. For øvrig praktiseres vanlige habilitetsvurderinger.

Kurs og arrangementer

Dato: 
Onsdag 09. Feb
Kl.: 
09:00 til 12:00
Passer for: 
Redaktører

Fagpressen og Norsk Presseforbund arrangerer PFU-kurs for redaktører i Fagpressen. Kurset går over 2 halve dager. Vi avventer nye regler for hjemmekontor/transport og kommer snarest tilbake med nye datoer. Meld gjerne din interesse nå, ved å sende påmelding – så sikrer du deg plass på kurset. Vi kontakter deg når vi har datoene klare.

Dato: 
Tirsdag 15. Feb
Kl.: 
09:00 til 15:30
Passer for: 
Redaktører
Journalister

Hvordan lages en podkast som fungerer? I dette kurset gjennomgår vi alle aspektene av podkasting som gjør deltakernes ideer litt bedre. Vi jobber med podkastens historie og sjangertypiske trekk, stemmebruk, episode-oppbygging og publisering. Dette er et kurs med verdi 7500 kroner pr deltaker, som er finansiert av Fagpressens vederlagsmidler via fondsstyret. Egenandelen på kr 700 dekker kursmat/drikke og administrasjon.
Kurset leveres av Institutt for Journalistikk. Kurslærer er Hanne Løvik.

Grunnet smittesituasjonen er vi usikre på om kurset må flyttes fram i tid. Meld gjerne din interesse nå, ved å sende påmelding – så sikrer du deg plass på kurset. Vi kontakter deg når vi har datoene klare.

Dato: 
Torsdag 24. Mar
Kl.: 
14:00 til 16:00
Passer for: 
Alle

Fagpressens årsmøte holdes torsdag 24. mars, i Pressens hus, kl 14–16. Digitalt årsmøte er alternativet dersom smittevernregler pålegger oss det.

Merk at forslag som skal kunne behandles i årsmøtet, må være sendt inn senest fire uker før, altså 24. februar. Du kan melde deg på til årsmøtet allerede nå.