Årets prioriteringer og Kriterier for å søke støtte

Fagpressens kompetansestøtte 2021

Del: 

Fondsstyrets prioriteringer for 2021

Begrensninger som skyldes koronatiltak nå og trolig gjennom første halvår 2021, har gjort at fondsstyret legger opp til én utlysning nå og én egen for andre halvår. Søknadsfrist for denne første utlysningen er utsatt til fredag 19. februar 2021. Bruk søknadsskjemaet.

Fondsstyret har gjort disse hovedprioriteringene:

  • Anbefalte konferanser og kursleverandører og søknadsskjema 2021 finner du her. Dette er digitale kompetansegivende kursopplegg og konferanser.
  • Støtte til samarbeid mellom ulike redaksjoner og/eller markedsavdelinger, som går sammen om kompetanseheving på relevante områder. Fondsstyret vil særlig verdsette prosjekter som inneholder innovasjon og nyskaping, og prosjekter som kan gi fagmedier nye inntekter. Herunder støtte til enkelttiltak for deling av redaksjonelt innhold på sosiale plattformer. Søkere må tydeliggjøre læringsmålet og hvordan de kan dele erfaringer/kompetanse med andre i Fagpressen.
  • Samarbeid med Senter for undersøkende journalistikk (SUJO) i Bergen om et digitalt kursopplegg for gravejournalistikk. Opplegget blir klart tidlig på nyåret 2021.

Generelle kriterier for å søke støtte fra Fagpressens vederlagsfond

Formålet for vederlagsfondet er å fremme og støtte gode kompetanseprosjekter i fagmedier og tidsskrift. Retningslinjene for å søke kompetansestøtte fra Fagpressens vederlagsfond, er hjemlet i §5 i vedtektene for fondet. Midlene til fondet blir skapt av redaktører og utgivere, gjennom kopivederlagsmidler fra Kopinor.
Søknadsskjema finnes nederst i teksten.

Hva kan det søkes om?

Kompetansestøtte

Det kan søkes om individuelle eller kollektive stipend, som har som formål å øke kompetansen til den enkelte og/eller til én eller flere avdelinger/redaksjoner.

Herunder kan det også søkes om:

  • Konferansestøtte: Søknader om dekning av utgifter til å delta på relevant konferanse. Standard beløp for støtte til konferanser er inntil kroner 10 000. Se søknadsskjemaet med liste over aktuelle kursleverandører og konferanser.
  • ​Vikarstøtte: I forbindelse med kompetansetiltak kan det søkes vikarstøtte, inntil 40 000 kroner (inkludert sosiale kostnader). Det er anledning til å søke om kompetansestøtte og vikarstøtte samtidig. Søknader om vikarstøtte må sendes av arbeidsgiver/redaktør. 

Eksempler på hva slags prosjekter du kan søke støtte til:

- kurs/seminar som vil gi relevant kompetanseheving
- dekning av avgift og reisekostnader for å delta på relevante konferanser
- eget prosjekt, individuelt eller kollektivt, for å øke kompetansen på et definert område
- gjennomføring av kompetansegivende kurs i den enkelte redaksjon eller markedsavdeling
- studieturer
- kompetansesamarbeid med andre medier, for eksempel innkjøp av kurs til flere medier.

Prioriterte områder
Fondsstyret kan hvert år prioritere enkelte områder/tema som de ønsker å støtte. De prioriterte områdene er listet opp øverst i denne teksten og kunngjøres samtidig med utlysningen av årets kompetansestøtte.

Hva støttes ikke?
Fagpressens vederlagsfond gir ikke ren driftsstøtte, ren reportasjestøtte, eller støtte til ordinær lønn og honorarer til medarbeidere i fagmedier.

Hvem kan søke?
Alle ansatte og utgivere i tidsskrift/fagpresse kan søke stipend. Medlemskap i Fagpressen er ikke et krav.

  • Søknader fra andre enn redaktører og utgivere, som journalister og markedsmedarbeidere, krever underskrift fra redaktør for å bli behandlet av fondsstyret.
  • ​Redaktører kan søke om støtte på vegne av navngitte frilansere.
  • Redaktører kan også søke om støtte på vegne av sin redaksjon eller sammen med andre redaksjoner, til felles prosjekt.

Hvordan skrive en god søknad?
Din søknad om støtte fra Fagpressens vederlagsfond, skal:

- beskrive og begrunne prosjektet du søker støtte til
- vise til økonomisk egeninnsats, privat eller fra redaksjonen/avdelingen, og eventuell støtte fra andre bidragsytere
- inneholde et budsjett med gode overslag over de ulike kostnadene

Utbetaling og offentliggjøring av innvilget støtte

  • Fondsstyret behandler de innkomne søknadene kort tid etter at søknadsfristen er gått ut. Det blir sendt melding til alle søkere.
  • Dersom søknaden innvilges, blir 70 prosent av støttebeløpet utbetalt i forkant av prosjektet. Resten, 30 prosent, blir utbetalt når prosjektet er gjennomført og Fagpressen har mottatt en rapport.
  • Fagpressen offentliggjør hvem som mottar støtte, umiddelbart etter tildelingen.

Rapportering og kunnskapsdeling
Alle støttemottakere skal etter gjennomført prosjekt sende inn en rapport som blir publisert på fagpressen.no. På denne måten kan flere få del i læringsutbyttet, samt få gode innspill til egne prosjekter å søke støtte til.
Mottakere kan også bli bedt om å dele kunnskap i form av bidrag til kurs, møter, eller liknende, etter nærmere avtale.

Årlig utlysning
Fagpressens vederlagsfond praktiserer én årlig utlysning, denne gangen er fristen fredag 19. februar 2021. Søknadene blir behandlet i løpet av februar måned.
Fondsstyret åpner for å utlyse kompetansestøtte også i 2. halvår.

Fondsstyret
Det er valgt et eget fondsstyre som behandler søknadene, etter innstilling fra Fagpressens administrasjon. Fondsstyret har fem medlemmer som er valgt av styret i Fagpressen. Maksimum tre av fondsstyremedlemmene kan være blant de sittende styrerepresentantene.
Medlemmer i fondsstyret er inhabile i behandling av søknad fra eget medium, egne medarbeidere og seg selv. For øvrig praktiseres vanlige habilitetsvurderinger.

Kurs og arrangementer

Dato: 
Torsdag 30. sep
Kl.: 
09:00
Passer for: 
Redaktører
Markedsførere

Markedsforum inviterer til sitt årlige kick-off torsdag 30. september. Tema i år er digitale trender, tips til utvikling av nettsider i Fagpressen, hvordan selge og øke annonseinntekter – og tips til hvordan Fagpressen kan bruke sosiale medier for å nå redaksjonelle og kommersielle mål. Meld deg på før 1. august, og bli med i trekningen av tre flotte hengekøyer! (Én vinner får i tillegg en praktisk tursekk med to termoser!)