Årets prioriteringer og Kriterier for å søke støtte

Årets prioriteringer for kompetansestøtte

Del: 

Fondsstyrets prioriteringer for 2019

Det er satt av 500 000 kroner til søkbar kompetansestøtte fra Fagpressen i 2019. Fondsstyret har gjort disse hovedprioriteringene:

  • Støtte med inntil kr 200 000 til å hospitere i redaksjonen hos Faktisk.no. Hospiteringsperioden er fire måneder. Fondsstyret mener at dette kan gi verdifull kompetanseheving i den redaksjonen som får ha en journalist som hospitant i Faktisk.no, samtidig som det må legges opp til å dele kompetansen med flere redaksjoner. Her er en nærmere beskrivelse av hospiteringsordningen, som er avtalt med Faktisk.no
  • Deltakerstipend for å delta på SKUP 2019.
  • Støtte til samarbeid mellom ulike redaksjoner og/eller markedsavdelinger, som går sammen om kompetanseheving på relevante områder. Fondsstyret vil særlig verdsette prosjekter som inneholder innovasjon og nyskaping, og prosjekter som kan gi fagmedier nye inntekter. Herunder støtte til enkelttiltak for deling av redaksjonelt innhold på sosiale plattformer. Søkere må tydeliggjøre læringsmålet og hvordan de kan dele erfaringer/kompetanse med andre i Fagpressen.
  • I tillegg er en rekke konferanser og kursleverandører anbefalt av fondsstyret.
  • Støtte til studietur med Fagpressen i høsthalvåret 2019. Her kommer det mer informasjon rett over nyttår.

Generelle kriterier for å søke støtte fra Fagpressens vederlagsfond

Formålet for vederlagsfondet er å fremme og støtte gode kompetanseprosjekter i fagmedier og tidsskrift. Retningslinjene for å søke kompetansestøtte fra Fagpressens vederlagsfond, er hjemlet i §5 i vedtektene for fondet. Midlene til fondet blir skapt av redaktører og utgivere, gjennom kopivederlagsmidler fra Kopinor.
Søknadsskjema finnes nederst i teksten.

Hva kan det søkes om?

Kompetansestøtte

Det kan søkes om individuelle eller kollektive stipend, som har som formål å øke kompetansen til den enkelte og/eller til én eller flere avdelinger/redaksjoner.

Herunder kan det også søkes om:

  • Konferansestøtte: Søknader om dekning av utgifter til å delta på relevant konferanse. Standard beløp for støtte til konferanser er inntil kroner 10 000. Se liste ved søknadsskjemaet over aktuelle konferanser.
  • ​Vikarstøtte: I forbindelse med kompetansetiltak kan det søkes vikarstøtte, inntil 40 000 kroner (inkludert sosiale kostnader). Det er anledning til å søke om kompetansestøtte og vikarstøtte samtidig. Søknader om vikarstøtte må sendes av arbeidsgiver/redaktør. 

Eksempler på hva slags prosjekter du kan søke støtte til:

- kurs/seminar som vil gi relevant kompetanseheving
- dekning av avgift og reisekostnader for å delta på relevante konferanser
- eget prosjekt, individuelt eller kollektivt, for å øke kompetansen på et definert område
- gjennomføring av kompetansegivende kurs i den enkelte redaksjon eller markedsavdeling
- studieturer
- kompetansesamarbeid med andre medier, for eksempel innkjøp av kurs til flere medier.

Prioriterte områder
Fondsstyret kan hvert år prioritere enkelte områder/tema som de ønsker å støtte. De prioriterte områdene er listet opp øverst i denne teksten og kunngjøres samtidig med utlysningen av årets kompetansestøtte.

Hva støttes ikke?
Fagpressens vederlagsfond gir ikke ren driftsstøtte, ren reportasjestøtte, eller støtte til ordinær lønn og honorarer til medarbeidere i fagmedier.

Hvem kan søke?
Alle ansatte og utgivere i tidsskrift/fagpresse kan søke stipend. Medlemskap i Fagpressen er ikke et krav.

  • Søknader fra andre enn redaktører og utgivere, som journalister og markedsmedarbeidere, krever underskrift fra redaktør for å bli behandlet av fondsstyret.
  • ​Redaktører kan søke om støtte på vegne av navngitte frilansere.
  • Redaktører kan også søke om støtte på vegne av sin redaksjon eller sammen med andre redaksjoner, til felles prosjekt.

Hvordan skrive en god søknad?
Din søknad om støtte fra Fagpressens vederlagsfond, skal:

- beskrive og begrunne prosjektet du søker støtte til
- vise til økonomisk egeninnsats, privat eller fra redaksjonen/avdelingen, og eventuell støtte fra andre bidragsytere
- inneholde et budsjett med gode overslag over de ulike kostnadene

Utbetaling og offentliggjøring av innvilget støtte

  • Fondsstyret behandler de innkomne søknadene kort tid etter at søknadsfristen er gått ut. Det blir sendt melding til alle søkere.
  • Dersom søknaden innvilges, blir 70 prosent av støttebeløpet utbetalt i forkant av prosjektet. Resten, 30 prosent, blir utbetalt når prosjektet er gjennomført og Fagpressen har mottatt en rapport.
  • Fagpressen offentliggjør hvem som mottar støtte, umiddelbart etter tildelingen.

Rapportering og kunnskapsdeling
Alle støttemottakere skal etter gjennomført prosjekt sende inn en rapport som blir publisert på fagpressen.no. På denne måten kan flere få del i læringsutbyttet, samt få gode innspill til egne prosjekter å søke støtte til.
Mottakere kan også bli bedt om å dele kunnskap i form av bidrag til kurs, møter, eller liknende, etter nærmere avtale.

Årlig utlysning
Fagpressens vederlagsfond praktiserer én årlig utlysning. For året 2019 skjer utlysningen i januar, med søknadsfrist 8. februar. Søknadene behandles i løpet av februar måned.
Dersom det er ubrukte midler igjen etter årets utdeling, kan fondsstyret velge å utlyse midler en gang til, for 2. halvår.

Fondsstyret
Det er valgt et eget fondsstyre som behandler søknadene, etter innstilling fra Fagpressens administrasjon. Fondsstyret har fem medlemmer som er valgt av styret i Fagpressen. Maksimum tre av fondsstyremedlemmene kan være blant de sittende styrerepresentantene.
Medlemmer i fondsstyret er inhabile i behandling av søknad fra eget medium, egne medarbeidere og seg selv. For øvrig praktiseres vanlige habilitetsvurderinger.

For medlemmer

Her kan medlemmer i fagpressen logge inn og få tilgang til alle rammeavtalene våre.

 

Kurs og arrangementer

Dato: 
Torsdag 19. sep
Kl.: 
09:00 til 10:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister
Markedsførere

Står du fast når tittelen skal skrives? På dette kurset får du lære konkrete teknikker du kan bruke for å skrive titler som fanger leserens oppmerksomhet.

Dato: 
Torsdag 26. sep
Kl.: 
09:00 til 12:00
Passer for: 
Alle

Kopinor og Fagpressen inviterer til seminar for å få bedre innsikt i planene for åpen tilgang og konsekvensene for kunnskapsbygging i samfunnet:
Publiseringsmodellene for forskning er i endring. Plan S og politiske vedtak om åpen tilgang gir nye muligheter, men fører også til en rekke utfordringer. Det handler om kroner og øre, men også mer enn det.

Dato: 
Torsdag 26. sep
Kl.: 
15:00 til 17:00
Passer for: 
Redaktører

Er du en av oss som drukner i e-post? Utsetter du også å skrive den virkelig gode saken helt til slutten av den aller siste arbeidsdagen før deadline? Får du også plutselige panikkanfall når du brått kommer på at du har glemt det du var helt sikker på at du kom til å huske?
Du er ikke alene. Vi er mange som har det sånn. Og hvis du vil ha noen enkle, jordnære og ujålete råd om hvordan du kan få bedre arbeidsvaner, er du velkommen til ny samling i Fagpressens redaktørforum torsdag 26. september kl. 15.00.