Tre times-kurs for klarere språk – 1
Primærfaner
Tre times-kurs for klarere språk – 1

Hva vil det si å popularisere? Hvorfor bør du bruke fortellinger? 13. september får du nye og kvasse verktøy for å formidle det som ofte er innviklet og vanskelig.
Sett av tre morgenøkter i september og oktober, og få fornyet grepet om det gode språket som holder på leseren!
Første kurs er onsdag 14. september kl 9-10. Det tar for seg journalistisk formidling av fagstoff og forskning.
Hvilke retoriske virkemidler kan du bruke for å gjøre fagstoff tilgjengelig for allmennheten?
På kurset lærer du mer om disse temaene:
● Hva vil det si å popularisere?
● Hvorfor bør du bruke fortellinger?
● Hva er dialogisk stil?
● Hvilke retoriske virkemidler kan du bruke for å vekke og holde på lesernes interesse?
● Hva gjør du med fagspråket?
Les her om kurs nummer 2 og her om kurs nummer 3.
rognsaa.jpg

Aage Rognsaa holder kurs om å formidle fagstoff, for Fagpressen. (Foto: NTB).
I 2020 ga Aage ut boken «Kunsten å formidle forskning – en skriveguide for fagfolk». Han har også skrevet bøkene “Kunsten å skrive godt” og “Bacheloroppgaven - skriveråd og regler for utformingen”, alle på Universitetsforlaget.
Priser:
For kr 1400 får du som medlem/rettighetshaver dette og to korte og nyttige språkkurs til. Godt kompetansepåfyll trenger som kjent ikke å ta hele dagen!
Enkeltkurs koster kr 850 for medlemmer/rettighetshavere. Andre betaler henholdsvis kr 2400 og kr 1500.
Kaffe/te/vann er inkludert.
Meld deg på raskt, så er du sikker på å få plass!
Påmelding til Fagpressens kurs er bindende.
Kurs og arrangementer
Hvordan lage en podkast som fungerer? I dette kurset gjennomgår vi alle aspektene av podkasting som gjør deltakernes ideer litt bedre. Vi jobber med podkastens historie og sjangertypiske trekk, stemmebruk, episode-oppbygging og publisering. Kurset leveres av Institutt for Journalistikk og går over to dager, 22. og 23. august. Kurslærer er Nicolai Delebekk, Faktisk.no
Dette er et kurs med verdi 7500 kroner pr deltaker, som er finansiert av Fagpressens vederlagsmidler via fondsstyret. Egenandelen på kr 700 dekker kursmat/drikke og administrasjon.
Markedsforum og Fagpressen inviterer til årets Kick-off. Temaene i år favner bredt. Vi skal innom inntekter og salg, digitalisering og innovasjon, markedsføring og merkevarebygging. Til slutt skal vi innom motivasjon og arbeidsglede.
Bli med Institutt for Journalistikk til mediemetropolen New York. Her vil du få møte bedrifter og mennesker som daglig jobber knallhardt for å skape det beste og mest innovative journalistiske magasininnholdet, gjennom lyd, video, bilder og tekst, både digitalt og på print.