Digital julegløgg med Fagpressens redaktørforum

Primærfaner

Digital julegløgg med Fagpressens redaktørforum

Del: 
Mer effektive med korona?
Dato: 
Tirsdag 01. des
Sted: 
Møtet gjennomføres digitalt på Microsoft Teams
Kl.: 
14:00 til 15:00
Passer for: 
Redaktører

Borte ble lunsjpraten, diskusjonen over en kaffekopp og mye av det fysisk kollegiale da Norge stengte ned for korona. Ble vi mer effektive av å sitte hjemme?

1. desember arrangerer Fagpressens redaktørforum et digitalt julegløggmøte. Det skjer klokken 14.00, og varer i en time. Redaktørforum inviterer deg via Teams til en førjulsgløgg med faglig innhold. Julegløggen må du stå for selv, det faglige innholdet skal tre gode debattanter stå for + at du kan bidra med dine spørsmål og synspnunkter.

Meld deg på med det vanlige påmeldingsskjemaet. Du vil få tilsendt en lenke til Teams-møtet noen dager i forveien.

Program for digital julegløgg:

Til å snakke om mediene i en koronatid, har vi vært så heldige å få fatt i VGs nyhetsredaktør Tora Bakke Håndlykken, Utdanningsnytts Paal Svendsen og informasjonsansvarlig i Mediebedriftene, Trine Ohrberg. Alle opplever de hvordan koronapandemien har påvirket mediehverdagen - og fortsatt gjør det.

– Det har sjelden føltes viktigere å levere god journalistikk. Leserne strømmet til. Vi følte på ansvaret for dokumentere krisen, for å svare på folks umettelige behov for informasjon og for å være kritiske, sier Tora Bakke Håndlykken.

paal_svendsen_foto_bjorn_inge_karlse.jpg

Nettredaktør i Utdanning Paal Svendsen.
(Foto: Bjørn Inge Karlsen).

Paal Svendsen i Utdanningsnytt mener at det er mye trygghet i å rusle bort til en kollega og ta en prat om saken man skriver på for å få innspill på kilder, vinkling og hvilke synspunkter som er viktig å få fram for vår lesergruppe.

– Dét kan vi ikke gjøre i dag, sier Svendsen som vil snakke litt om hvordan Utdanning som fagbladredaksjon har løst utfordringene.

trine_ohrberg.jpg

Trine Ohrberg, MBL. (Foto: MBL).

 

 

 

 

Trine Ohrberg er informasjonsansvarlig i Mediebedriftene (MBL). Hun forteller at MBL har hatt mange samtaler med medieledere som forteller om utfordrende tider.

– Samtidig som mange opplevde et vanvittig trøkk og ville ha nyheter, nyheter og nyheter om korona, ble proppen dratt ut av annonsemarkedet. Da ble det vanskelig for mange, forteller Ohrberg.

 

Påmelding: 
Rekkefølge
Ønsker du ha med noen kolleger, kan du melde de på ved å skrive navnet deres i feltet over.

Kurs og arrangementer

Dato: 
Tirsdag 26. Jan
Kl.: 
10:00 til 12:30
Passer for: 
Redaktører

På dette digitale kurset får du en innføring i redaktøransvaret, og hvilke viktige verktøy du har som redaktør. Du får hjelp til å tydeliggjøre ditt redaksjonelle prosjekt og gode råd om hvordan du klargjør redaktørrollen overfor eierne dine.

Dato: 
Torsdag 11. Feb
Kl.: 
14:00 til 16:30
Passer for: 
Redaktører
Markedsførere
Annonseselgere
Utgivere

2020 har vært et dramatisk år for mange, med pandemi og nedstenging. Hvordan har det gått med Fagpressen og andre medier – og hva kan vi forvente framover? Hvordan kan vi rigge oss i Fagpressen for å ta en større del av inntektene? Dette får vi vite mer om og diskutere på Markedsforums "Trender 2021".
Meld deg på i dag! Få gjerne med deg kolleger, så er det lettere å diskutere hva som passer for deg og ditt blad/nettsted etter seminaret. Alle påmeldte får tilsendt lenke til Teams før arrangementet.

Dato: 
Onsdag 28. Apr
Kl.: 
10:00 til 16:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister

Dette kurset er for journalister og reportasjeledere/redaktører som ønsker å jobbe mer med undersøkende journalistikk, og som trenger flere verktøy for dette arbeidet. Kurset går over tre samlinger.
Du kan søke kompetansestøtte til dette kurset.