Vekst i fagpressen også i 2. kvartal
Vekst i fagpressen også i 2. kvartal

Diagrammet viser utviklingen i annonseomsetningen i fagpresse gjennom første halvår 2022. De røde søylene viser sammenlagt utvikling for 2. kvartal, først totalt, deretter for digitale flater, og lengst til høyre for papir. Kilde: Kvartalsrapport Q2 fra Institutet för reklam- & mediestatistik, IRM.
Kvartal 2 i år viste vekst i medieomsetningen i fagpressen med 1,9 prosent, ifølge IRMs kvartalsrapport. Hittil i år noterer fagpresse seg for en totalvekst på 5,1 prosent.
Første kvartal hadde altså sterkere vekst enn kvartal 2.
Det er den digitale annonseringen som nå bidrar mest, også i fagpressen. Rapporten viser at 41 prosent av medieomsetningen i fagpressen nå er digital. Det er første gang denne andelen ligger over 40 prosent.
Omsetningen i den trykte fagpressen viste et mindre fall i 2. kvartal, med - 1,1 prosent, totalt - 2,3 prosent i første halvår 2022.