Vekst i fagpressen også i 2. kvartal

Vekst i fagpressen også i 2. kvartal

Diagrammet viser utviklingen i annonseomsetningen i fagpresse gjennom første halvår 2022. De røde søylene viser sammenlagt utvikling for 2. kvartal, først totalt, deretter for digitale flater, og lengst til høyre for papir. Kilde: Kvartalsrapport Q2 fra Institutet för reklam- & mediestatistik, IRM.

Del: 

Kvartal 2 i år viste vekst i medieomsetningen i fagpressen med 1,9 prosent, ifølge IRMs kvartalsrapport. Hittil i år noterer fagpresse seg for en totalvekst på 5,1 prosent.

Første kvartal hadde altså sterkere vekst enn kvartal 2.

Det er den digitale annonseringen som nå bidrar mest, også i fagpressen. Rapporten viser at 41 prosent av medieomsetningen i fagpressen nå er digital. Det er første gang denne andelen ligger over 40 prosent.

Omsetningen i den trykte fagpressen viste et mindre fall i 2. kvartal, med - 1,1 prosent, totalt - 2,3 prosent i første halvår 2022.

Søk kompetansestøtte

kompetansest2016.jpg

(Foto: NTB Scanpix).

Søk penger til å realisere økt kompetanse gjennom kurs eller egne prosjekter, innen fristen 6. februar. 

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også:
  • Redaktør Tore Oksholen hadde parafrasert en god, gammel tittel da han fortalte PUFF-deltakerne om hvordan det gikk for seg dag den kritiske journalistikken fra Universitetsavisa mot tidligere NTNU-rektor, førte til hennes avgang. Dekningen skaffet Universitetsavisa fjorårets Fagpressens journalistpris.

  • – Vi vil gjerne se at flere av redaktørene i Fagpressen sender egne høringssvar til rapporten fra postutvalget, sier adm. direktør Per Brikt Olsen.
    – Bruk gjerne Fagpressens høringssvar som vi har delt. Lag en kort introduksjon om deres fagblad, og uttrykk støtte til våre hovedpunkter. Det er en helt legitim måte å delta i høringer på, sier Olsen.

  • Vårt Land kjøper 51 prosent av aksjene i magasinet Agenda 3:16 fra Normisjon. Magasinet skal samarbeide med Vårt Land om digital utvikling, brukermarked og markedsføring, skriver Agenda 3:16 og VL i en felles pressemelding torsdag.