Synlighet er ikke nok – du må bli husket
Synlighet er ikke nok – du må bli husket

Wenche Huser Sund, daglig leder i Salgsfabrikken, reflekterer her over hvorfor fagmedier har en egen styrke som annonsemedier. (Foto: Salgsfabrikken).
Jeg har jobbet med annonsering og markedsføring siden 1992. På disse årene har bransjen forandret seg enormt. Vi har gått fra telefaks og postutsendelser til målrettede digitale kampanjer og algoritmestyrte annonseplattformer. Men én ting har aldri endret seg: Du må ha oppmerksomheten til den du ønsker å nå.
Av Wenche Huser Sund, daglig leder i Salgsfabrikken
Gjennom disse tre tiårene har jeg hatt gleden av å følge utviklingen tett som rådgiver for annonsører, både i tiden som gründeren som bygget opp HS Media fra bunnen, og de siste 12 årene i Salgsfabrikken. Det har gitt meg en solid innsikt i hva som fungerer – og hvorfor fagpresse fortsatt står støtt, både på papir og nett.
Internett er fullt
Noen av våre annonsører sier det rett ut: «Vi prøvde digitale kampanjer, men internett er fullt.»
Og jeg skjønner hva de mener. Vi bombarderes med reklame og budskap overalt. Det er som å stå midt i Karl Johans gate på en lørdag. Du ser masse folk, du hører masse lyder – men når du kommer hjem, klarer du kanskje ikke å beskrive ett eneste ansikt du så.
Det er sånn det føles å være én av tusen annonser i et hav av innhold. Du er synlig, men blir du husket?
Fagpressen er den skogstien vi trenger
Sammenlign det med en tur i skogen. Du møter bare ett menneske. Når du kommer hjem, husker du kanskje hvordan vedkommende så ut, hva de sa, eller hvilken hund de hadde med seg. Den forskjellen – mellom å være én i mengden eller den ene du faktisk husker – er den samme forskjellen mellom å annonsere i brede massemedier og å være til stede i et fagtidsskrift.
Fagpressen, både digitalt og på papir, har en helt spesiell styrke: Folk leser fordi de vil lære. Fordi de er nysgjerrige. Fordi de er i riktig modus. Og da treffer budskapet. Det får oppmerksomhet – og det får effekt.
Du trenger ikke rope – bare være relevant
Gjennom årene har jeg sett kampanjer med enorme budsjetter – og kampanjer med små midler og stor treffsikkerhet. Det er ikke alltid størrelsen som avgjør, men konteksten. Det er mulig å nå fram uten å rope, hvis du bare er der hvor mottakeren faktisk lytter.
Fagtidsskrifter, enten de leses digitalt eller fysisk, gir deg den muligheten. Leseren er allerede på jakt etter kunnskap og inspirasjon innenfor sitt fagfelt. Og akkurat der kan du være – med løsningen de ikke visste at de trengte.
Hva kommer ikke til å forandre seg?
Jeff Bezos har sagt det klokt: «Alle spør meg hva som kommer til å forandre seg i fremtiden. Jeg spør heller: Hva kommer ikke til å forandre seg?«
For oss som jobber med annonser og markedsføring, er svaret ganske enkelt: Folk kommer fortsatt til å søke etter innsikt og inspirasjon i sitt eget fag. Og du kommer fortsatt til å trenge deres oppmerksomhet for å få gjennomslag.
Derfor brenner jeg fortsatt for fagpressen
Etter over 30 år i bransjen er det fortsatt en glede å hjelpe kundene våre med å finne riktig kanal, riktig kontekst og riktig publikum. Jeg har stor tro på fagpressen, fordi den leverer det som virkelig teller: Effekt. Tillit. Oppmerksomhet.
Du kan være én av tusen i mengden – eller du kan være den ene som blir husket. Fagpressen – både i trykt form og digitalt – gir deg den muligheten.
Kommentaren er først publisert hos Salgsfabrikken