Suksess med nett-TV til sjøs

Suksess med nett-TV til sjøs

Fra sending i Båtmagasinets nett-TV. Publisher Ole Henrik Nissen-Lie til venstre.

Del: 

Båtmagasinet og SEILmagasinet har i år lansert nett-TV med god seeroppslutning. – Nett-TV egner seg godt for mange nisjemedier, sier publisher Ole Henrik Nissen-Lie i Norsk Maritimt Forlag.

– I dag kan du filme med en mobiltelefon og enkelt produsere sendinger på egen nettside, sier Nissen-Lie.

Norsk Maritimt Forlag utgir blant annet Båtmagasinet og SEILmagasinet.

Båtmagasinet har i år ti nett-TV-sendinger, mens SEILmagasinet har åtte sendinger.

– I hovedsak er sendingene knyttet til bladutgivelsene. Vi tar opp video når vi er ute på reportasjer og tester, og syr dette sammen til sending fra studio, sier Nissen-Lie.

Innholdet vises på batmagasinet.no og seilmagasinet.no, og smakebiter distribueres på Youtube og Facebook for å nå ut til størst mulig publikum.

Hittil har Båtmagasinet-TV hatt 260 000 avspillinger, og SEILmagasinet-TV 250 000 avspillinger, ifølge FlowPlayer, som er spilleren Norsk Maritimt Forlag bruker.

Ny nettjournalist

– Det skjer mye spennende langs kysten, som ikke så mange andre medier bryr seg om. Vi lager reportasjer om båtliv og båtfolk, havner og farvann, kystkultur og selvsagt tester av båter og utstyr, forteller Ole Henrik Nissen-Lie.

Båtredaksjonen er nylig utvidet med en nettjournalist. Bror Sonne (23) kommer rett fra journaliststudier i London til stillingen i Norsk Maritimt Forlag. Han har tidligere seilt over Atlanteren til Karibia, og seilte i sommer til Grønland. Han styrker staben på ni medarbeidere med sine ferske kunnskaper om videojournalistikk.

God bør i 2022

Båtmagasinet og SEILmagasinet er kommersielle fagpublikasjoner, begge har satset på digitale abonnement etter modell fra avisene.

– Vi fikk et veldig godt resultat i fjor og ligger godt an i år, så blir det spennende å se hva neste år bringer, sier Nissen-Lie.

Her kan du klikke deg inn og finne nett-TV-sendinger fra Båtmagasinet.

Les også: