Stor interesse for "programmatic"
Stor interesse for "programmatic"
Morgenseminaret om programmatisk annonsering hos Fagpressen tirsdag var fylt til randen. Mange hadde erfaringer, spørsmål og innspill å dele etter at konsulent Piotr Biernacki hadde gjennomgått teknologiske og andre sider ved de nye måtene å selge og kjøpe annonseplasser på.
Programmatisk handel med annonser er den raskt voksende omsetningsformen for annonser i USA og Europa. Den er også på frammarsj i Norge, om enn i et langsommere tempo.
De fleste bruker bare betegnelsen "programmatic", men det handler om automatisert kjøp og salg av annonseplasser, i et børs-system der den som byr høyest, får plassen.
Piotr Biernacki, it-konsulent med bakgrunn fra blant annet Mediehuset Tek, brukte en god del av sin innledning til nettopp å forklare begrepene, og Fagpressens Kjartan Tyvand hadde sørget for å trykke opp en liten folder med en liste over ord, forkortelser og begreper som man faktisk må holde orden på når man skal forholde seg til denne nye og helt annerledes markedsplassen.
Biernackis budskap til fagmedier i Norge, er å bygge infrastruktur for programmatisk annonsehandel nå, mens de fortsatt kan "melke de gamle modellene". Selv om det kan ta noen år før dette tar av i Norge, er det ingen tvil om at programmatisk annonsehandel vil overta mesteparten av markedet også her, mente han.
Piotr Biernacki mener også at Fagpressen og nisjemediene har et stort potensial for å begynne å få tidlige inntekter gjennom programmatisk annonsehandel.