Opptak: Bør mediene dele data med KI?

Opptak: Bør mediene dele data med KI?

Bør mediene dele data med KI?
Del: 

Hvor mye er de store språkmodellene trent på data fra norske redaktørstyrte medier? 17. september la presseorganisasjonene fram en ny rapport som gir svar på dette. Arrangementet var et samarbeid mellom presseorganisasjonene MBL, Norsk Redaktørforening , Norsk Journalistlag og Fagpressen.

Organisasjonene spør: Hvordan bør mediene forholde seg til språkmodellene framover? Bør vi blokkere eller dele – og hvilke konsekvenser får det?

I panelet som diskuteres temaet:

Gard Steiro, sjefredaktør i VG
Martine Lunder Brenne, utviklingsredaktør i Dagbladet
Chris Ronald Hermansen, prosjektleder for redaksjonell KI i TV 2
Pål Nedregotten, utviklingsdirektør i NRK
Frank Gander, forfatter av scenariekapittelet i medieorganisasjonenes rapport om KI

Rapporten er tredelt og gir til sammen et bredt diskusjonsgrunnlag, Rapporten er finansiert av Kopinor:

1) Oversikt over status på de ulike datasettene som brukes til trening av språkmodellene og hvilket materiale som inngår i disse.

2) Mulige langsiktige konsekvenser for mediene

3) Mengde innhold fra medlemmer av MBL og Fagpressen som inngår i datasettene som brukes i trening av modellene til OpenAI/ChatGPT.

Last ned rapporten her

Annonsekampanje 2025

Her finner du årets annonser. Hent dem her!

Les også:
  • «Ikke bare er det ekstra viktig å støtte redaksjonelle medier i den utviklingen vi ser i verden rundt oss i dag. Men redaksjonelle medier er også et riktig i valg i svært mange sammenhenger for å oppnå topp-resultater i markedsføringen av produkter og tjenester», skriver Tor Arne Sandholt i dette innlegget som først ble publisert i KOM24.

  • Fagpressens redaktørforum har holdt årsmøte og valgt to nye styremedlemmer. Paal Ravnaas fortsetter som leder for forumet.

  • Fagpressens Per Brikt Olsen deltok i paneldebatt om fremtidens distribusjon for trykte publikasjoner, da Grafisk Øst arrangerte sitt vårseminar i Sarpsborg torsdag. Han påpekte at rapporten fra Odin-utvalget helt unnlater å kommentere de store opplagene Fagpressen representerer i distribusjonskjeden.