Nå kan du få tilgang til aID-innlogging

Nå kan du få tilgang til aID-innlogging

Amedias konsernsjef Are Stokstad, t.v., og adm. direktør Per Brikt Olsen i Fagpressen signerte tirsdag avtalen som sikrer Fagpressens medlemmer tilgang til å gå inn i aID-løsningen. – Med denne avtalen er det nå tilrettelagt for at alle våre medlemmer kan øke sin digitale satsing. Dette er svært viktig å ha på plass i forkant av et mulig digitalt merverdiavgiftsfritak for fagbladene, sier Olsen. (Foto: Kjartan Tyvand).

Del: 

Fagpressen har inngått avtale med Amedia om bruk av innloggings- og identitetsløsningen aID. Avtalen betyr at de 214 medlemsbedriftene i Fagpressen kan tilby sine abonnenter å bruke aID for å få digital tilgang til innholdet i fagmediene.

– Dette er en historisk avtale for Fagpressen og våre medlemmer. En samlet fagpresse får nå anledning til å bruke det vi anser som den beste og mest fremtidsrettede innloggingsløsningen i det norske mediemarkedet. Dermed kan de ta et stort og viktig skritt, fra en papirbasert bladrelasjon til den digitale mediehverdagen, sier Fagpressens administrerende direktør Per Brikt Olsen.
Fagpressens medlemmer er organisasjoner og andre utgivere med til sammen sett har 3,5 millioner medlemmer. Fagbladene til foreningens 214 medlemmer blir i dag trykket i et tilsvarende opplag. Digitale abonnement er et fremtidig satsingsområde for fagpressen, som nå venter på at regjeringen skal vedta fritak for merverdiavgift også for digitalt abonnement på fagmedier.

Olsen signerte tirsdag en rammeavtale med konsernsjef Are Stokstad i Amedia-konsernet, som har utviklet aID-løsningen. Over en million nordmenn har allerede en egen aID-identifikasjon som de benytter for å logge seg inn på sine nettsteder. Det gjelder abonnentene til Amedias 64 mediehus, samt en rekke andre nettsteder. Dagbladet og Aller-konsernet vil ta identitetsløsningen i bruk i løpet av høsten.

– Vi er svært glade for at Fagpressen har valgt vår løsning. Vi ønsker å åpne for at flest mulig kan bruke vår tjeneste, som er en enkel, effektiv og brukervennlig identitetsløsning for tilgang til digitalt innhold. Vår aID-løsning er en sterk medvirkende årsak til suksessen våre lokalaviser har hatt med digitalt abonnement, sier Are Stokstad.

Avtalen mellom Amedia og Fagpressen er en rammeavtale. Det betyr at det er en avtale hvert enkelt medlem kan slutte seg til når de ønsker eller har behov for en digital identitetsløsning for sine abonnenter.

– Fagpressen har behov for å flytte papirets forretningsmodell over til digital distribusjon. Med denne avtalen er det nå tilrettelagt for at alle våre medlemmer kan øke sin digitale satsing. Dette er svært viktig å ha på plass i forkant av et mulig digitalt merverdiavgiftsfritak for fagbladene, sier Per Brikt Olsen. Han poengterer at avtalen utover å tilby en identitets- og påloggingsløsning, også legger til rette for et mulig sterkere samarbeid i fremtiden.

Vil du ta i bruk muligheten til å gå inn i rammeavtalen om aID, eller har du spørsmål om denne nye avtalen?
Ta kontakt med oss, på epost eller telefon:

Per Brikt Olsen, tlf. 913 79 478

Kjartan Tyvand, tlf. 926 65 017

Berit Nyman, tlf. 93433345

Les også:
  • Nesten 30 av fagpressens medlemmer har nå tegnet avtale om lesertall fra Kantar Media. Dette er ny rekord.
    – Veldig viktig, og gledelig! kommenterer leder i Markedsforum Ingunn Roald.

  • De første femti årgangene er tilbakelagt. Byggeindustrien feiret seg selv tirsdag, med gjester, taler, faglige innspill – og gaver til nye og gamle ledere.

  • Nesten 30 deltakere fikk verdifull informasjon om verdien av innlogging, på frokostmøte hos Fagpressen.