IRM tror på et bedre år i 2024 – med mindre nedgang for fagpresse

IRM tror på et bedre år i 2024 – med mindre nedgang for fagpresse

Madeleine Thor fra IRM presenterte statistikk og prognoser for medienes annonseomsetning. (Foto: BN).

Del: 

– Fagpressen har mistet drøyt 9 prosent siden toppåret 2008. Men dere har virkelig klart dere langt bedre enn mange andre kanaler, sa Madeleine Thor på Fagpressedagen onsdag.

2008-målingen hadde ennå ikke innført skillet mellom papir og digital, og det må hensyntas når man sammenlikner tallene. Likevel er det verd å ta med seg at i perioden mellom 2008 og 2023 har Fagpressen tapt omlag ni prosent, mens aviser på papir har mistet 40 prosent av sin omsetning.

– Fagpressen har jo beholdt sin sterke posisjon på papir, kommenterte Madeleine Thor som er direktør i statistikkselskapet Institut för Reklam- och Mediestatistik, IRM.

IRMs prognose for 2023 ligger på et lite pluss med 0,4 prosent for totalmarkedet, og en nedgang på mellom 8 og 9 prosent for fagpresse.

– For totalmarkedet tror vi på en litt større vekst, omlag + 2,0 prosent. Fagpressen tror vi vil klare seg bedre i 2024, med en liten nedgang på omkring 1,5 prosent, sa Madeleine Thor.

Annonsekampanje 2025

Her finner du årets annonser. Hent dem her!

Les også:
  • Mandag morgen har regjeringen sendt ut en pressemelding om at levering av post til folks postkasser skal opprettholdes. – Vi ønsker at alle skal sikres brevlevering i postkasse minst én dag i uken, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
    Regjeringen går dermed i mot anbefalingen fra postutvalget.
    – Fagpressen er glad for at regjeringen ikke vil gå så raskt fram som postutvalget foreslo. Likevel er vi bekymret for hvordan prisen og kvaliteten vil utvikle seg når det tross alt er planen å avvikle distribusjon til postkasser på lengre sikt, sier adm. direktør Per Brikt Olsen.

  • Hun begynner i stillingen 1. august, fra samme dato som Ingrid Nergården Jortveit begynner som nestleder i Fagpressen. Det melder Norsk Presseforbund fredag.

  • Torsdag ettermiddag inviterte Altinget til lanseringsfest for sin sjuende fagpolitiske nisjepublikasjon, Altinget Digital. En tallrik forsamling fra nettverket, mediefolk generelt og noen politikere fikk med seg åpningen ved digitaliseringsminister Karianne Tung og påfølgende panelsamtale med det store spørsmålet: "Hvor går grensen for når vi ikke lenger kan stole på tek-selskapene som vi er avhengige av?"