Hvordan budsjettere annonseinntekter i 2025?

Hvordan budsjettere annonseinntekter i 2025?

Adm. direktør Per Brikt Olsen (Foto: NTB).

Del: 

Denne uken kom IRM med 2025-prognosen for annonseomsetningen til norske medier. IRM er byrået som henter inn og rapporterer annonseomsetningen for alle norske medier.

I disse dager er det mange som lager budsjetter for det kommende året, men hva kan man forvente at kostnader og inntekter skal bli? 

I forrige uke publiserte fagpressen.no en sak om forventet kostnadsutvikling relatert til trykking og distribusjon.

Denne uken kom IRM med 2025-prognosen for annonseomsetningen til norske medier. IRM er byrået som henter inn og rapporterer annonseomsetningen for alle norske medier.

Digital annonseomsetning

For fagpresse forventes en økning på 1,5 % på digital annonsering. Inneværende år er prognosen negativ med  minus 3,8 %.

Papirannonsering

For fagpresse forventes en ytterligere reduksjon med minus 6%. Inneværende år er prognosen minus 7%.

Andelen papirannonser er prognostisert til 54% og digitalannonser til 46%. I penger utgjør den samlede annonseomsetningen 461 millioner kroner. Dette er en samlet redusert omsetning på 13 millioner kroner fra 2024-prognosen.  

Sammenligner vi fagmedienes prognose med avisene, så ser vi at vi prosentuelt faller omlag halvparten av avisene på papirannonsering, og tar dermed markedsandeler. Den siste prognosen, og siste kvartalsrapporten, finnes på våre lukkede medlemssider, da rapportene er kun til internt bruk. Klikk her.

Markedsandeler

Selv om fagmedier har tapt annonseomsetning på papir så styrkes faktisk markedsandelen også i år. Årsaken er at andre medier faller vesentlig mer enn fagmedier. Dette henger naturlig nok sammen med at papiropplaget til fagmedier er langt mer stabilt enn avisene sitt opplag og at utgavene retter seg mot nisjer. Markedsandelen digitalt er fallende for tredje året på rad. Dette gjelder også i 2025 til tross for at det forventes en liten vekst i omsetningen. Årsaken til dette er at andre mediekanaler forventes en større vekst i annonseomsetningen enn fagmediene. 

Store forskjeller

Fagpresse er svært sammensatt og dekker en rekke samfunnsområder. Det er derfor betydelige forskjeller mellom de enkelte medier. Vi håper likevel det er greit å ha med seg noen referansetall fra kanalen fagmedier. 

Hvis det er noe Fagpressen kan bidra med for å bistå deg som medlem i budsjettarbeidet, så er det bare å ta kontakt med Camilla, Kjartan, Berit eller Per Brikt.

 

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også:
  • All mediestøtte påvirker det redaksjonelle innholdet. Men hvor mye er egentlig greit?

    En brevutveksling mellom Medietilsynet og Medier24, ved eier og ansvarlig redaktør Erik Waatland, løfter fram noen interessante – og kanskje problematiske – sider ved dagens pressestøtteordning. Redaktør Roger Aarli-Grøndalen i Journalisten skriver om dette sin kommentarspalte, som først er publisert i Journalisten.

  • Redaktørstyrte medier er viktigere enn noen gang. Samtidig er de redaktørstyrte mediene under et stadig sterkere press. I en slik tid er det behov for en aktiv mediepolitikk. Statsbudsjettet for 2025 er i hovedsak en inflasjonsjustert videreføring av dagens ordninger, som ikke viser noen aktive mediepolitiske grep.

  • Godal kommer fra rollen som seniorrådgiver for ledelsen ved Universitetet i Bergen, og tidligere kommunikasjonsdirektør samme sted. Han har nesten 20 års redaksjonell fartstid fra TV 2, både som redaktør og leder for politisk avdeling.
    I tillegg til å bli ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt, tar Godal også over rollen som daglig leder i LO Media. Dette skriver Frifagbevegelse.no denne uken.