Digitalopplaget øker med 9 prosent

Digitalopplaget øker med 9 prosent

Medieanalytiker Bente Håvimb i MBL legger fram opplagstall for første halvår 2019, onsdag morgen. (Foto: BN).

Del: 

MBL la i morges fram opplagstall for første halvår. Det er digital vekst som preger – og redder – norske aviser.

Opplagstallene for første halvår i 2019 viser at det rene digitalopplaget øker med 9 prosent og det rene papiropplaget går ned med 10,5 prosent. Totalopplaget er på 2,29 millioner – en vekst på 0,9 prosent. VG+ øker kraftig, noe som gjør at VG totalt nå er nesten like store som Aftenposten.

– Norske medier er en viktig del av folks hverdag, derfor er det positivt at mediehusene fortsetter å få med seg leserne over på de digitale flatene. At brukerne er villige til å betale for det gode innholdet, lover godt fremover, sier Randi S. Øgrey, adm. direktør i MBL.

Av de 226 sammenliknbare titlene har nærmere halvparten opplagsfremgang fra andre halvår 2018 til første halvår 2019. Totalopplaget er på 2,29 millioner, og vi ser en vekst på 0,9 prosent på sammenliknbare titler i perioden.

Den dominerende betalingsmodellen er "komplett", dvs. papiravis og digital tilgang i ett og samme abonnement, og over halvparten av opplaget (52 %) består av komplettabonnementer. Veksten for det rene digitalopplaget fortsetter, og ni av ti abonnementer inkluderer nå digital tilgang, mens seks av ti fortsatt inkluderer papirutgaver.

 

Les mer og se alle tallene på mediebedriftene.no

For medlemmer

Her kan medlemmer i fagpressen logge inn og få tilgang til alle rammeavtalene våre.

 

Les også:
  • Jatushiga Bridget Rajah ble valgt til ny leder på årsmøtet i Oslo journalistklubb torsdag denne uken. Rajah er 36 år og journalist i fagbladet Fontene.

  • Fagpressen forventet ikke noe nytt om momssaken i forbindelse med kulturbudsjettet for 2020. – Våre forventninger ligger i å få på plass en justert forskrift, slik finansministeren lovet i sommer, sier adm. direktør Per Brikt Olsen i Fagpressen etter presentasjonen av kultur- og mediebudsjettet mandag.

  • Fagpressen har satt i gang et prosjekt for å oppgradere og fornye visningsportalen for nyheter fra Fagpressen. – Vi har ambisjoner om å skape mye mer trafikk. Leseropplevelsen blir kraftig oppgradert når vi lanserer portalen på nyåret! lover nestleder i Fagpressen Berit Nyman. I går, 2. oktober, feiret Fagpressen at det nå er tilgang til over 200 000 artikler på fagpressenytt.no