Digitalopplaget øker med 9 prosent

Digitalopplaget øker med 9 prosent

Medieanalytiker Bente Håvimb i MBL legger fram opplagstall for første halvår 2019, onsdag morgen. (Foto: BN).

Del: 

MBL la i morges fram opplagstall for første halvår. Det er digital vekst som preger – og redder – norske aviser.

Opplagstallene for første halvår i 2019 viser at det rene digitalopplaget øker med 9 prosent og det rene papiropplaget går ned med 10,5 prosent. Totalopplaget er på 2,29 millioner – en vekst på 0,9 prosent. VG+ øker kraftig, noe som gjør at VG totalt nå er nesten like store som Aftenposten.

– Norske medier er en viktig del av folks hverdag, derfor er det positivt at mediehusene fortsetter å få med seg leserne over på de digitale flatene. At brukerne er villige til å betale for det gode innholdet, lover godt fremover, sier Randi S. Øgrey, adm. direktør i MBL.

Av de 226 sammenliknbare titlene har nærmere halvparten opplagsfremgang fra andre halvår 2018 til første halvår 2019. Totalopplaget er på 2,29 millioner, og vi ser en vekst på 0,9 prosent på sammenliknbare titler i perioden.

Den dominerende betalingsmodellen er "komplett", dvs. papiravis og digital tilgang i ett og samme abonnement, og over halvparten av opplaget (52 %) består av komplettabonnementer. Veksten for det rene digitalopplaget fortsetter, og ni av ti abonnementer inkluderer nå digital tilgang, mens seks av ti fortsatt inkluderer papirutgaver.

 

Les mer og se alle tallene på mediebedriftene.no

Annonsekampanje 2025

Her finner du årets annonser. Hent dem her!

Les også:
  • «Ikke bare er det ekstra viktig å støtte redaksjonelle medier i den utviklingen vi ser i verden rundt oss i dag. Men redaksjonelle medier er også et riktig i valg i svært mange sammenhenger for å oppnå topp-resultater i markedsføringen av produkter og tjenester», skriver Tor Arne Sandholt i dette innlegget som først ble publisert i KOM24.

  • Fagpressens redaktørforum har holdt årsmøte og valgt to nye styremedlemmer. Paal Ravnaas fortsetter som leder for forumet.

  • Fagpressens Per Brikt Olsen deltok i paneldebatt om fremtidens distribusjon for trykte publikasjoner, da Grafisk Øst arrangerte sitt vårseminar i Sarpsborg torsdag. Han påpekte at rapporten fra Odin-utvalget helt unnlater å kommentere de store opplagene Fagpressen representerer i distribusjonskjeden.