– Det har vært en tøff start på 2024 for mange kanaler

– Det har vært en tøff start på 2024 for mange kanaler

Daglig leder i HS Media, Tor Arne Sandholt, skriver optimistisk i Kampanje om utsiktene til godvær i markedet resten av året. (Foto: Studio F2/Ingar Næss).

Del: 

Tor Arne Sandholt, daglig leder i HS Media, skriver om en ruskete start på året, sett fra salgs-synsvinkelen i nisjemediene. Men fra annet kvartal og framover, mener han at "været" ser ut til å bedre seg.
Teksten ble først publisert i Kampanje.

Det har vært en tøff start på 2024 for mange kanaler og merkevarer innen medieindustrien. Ja, det har vi fått merke, også vi som driver innen nisjemarkedet for medier. Første kvartal var tungt, men nå tror vi finværet i annonsemarkedet kommer.

Vi i HS Media har først og fremst fokus på salg av reklame i ulike formater for nisjemedier, både tradisjonelle og digitale. For tiden selger vi for 42 nisjeblader og 26 nettsteder innen denne delen av medieindustrien. Vi føler temperaturen på nisjebransjen, både finvær og når ikke været er fullt så bra. I første kvartal oppnådde vi en nedgang på 19 prosent i annonseomsetningen på våre fagblader på papir. Digitalt hadde vi også et fall, nærmere bestemt på 13 prosent. Altså et ruskete første kvartal.

Nå går vi mot slutten på kvartal nummer to – og det er heldigvis langt bedre. Slik det ser ut nå, vil vi i andre kvartal slå fjorårets print-omsetning med to-tre prosent. Digitalt ligger vi fem prosent under fjoråret i det andre kvartalet. Altså bedre i andre kvartal. Samtidig er det veldig mye som tyder på at andre halvår blir langt bedre enn det første. Vi estimerer at vi totalt for året vil lande på rundt fem prosents nedgang sammenlignet med 2023. For å lande der, må vi ha en økning i årets seks siste måneder. Det mener vi er innen rekkevidde for nisje- og fagmedier. Ja, digitalt tror vi på at vi lander rundt 2023-omsetningen.

Det er mange ting som peker riktig vei for tiden – og det skaper optimisme.

Vi ser at Mediebyråforeningens Mediebarometer viser tegn til bedring. Første kvartal viste en nedgang i medieomsetning på 5,4 prosent. April ble derimot mye bedre. Etter første tertial var faktisk Mediebarometeret til mediebyråene 1,6 prosent i pluss, sammenlignet med samme periode i fjor. 

Vi registrerer at det skjer mye positivt på makronivå for tiden. Det er positivitet i mange markeder – og det er mange som tjener godt med penger.

Vi får også gode tilbakemeldinger fra annonsørene. Det er noe på gang. Det er godt å vite, nå som sommeren for alvor setter i gang.

Blant dem som er sterke i troen på den norske økonomien, er sjeføkonom Jan Ludvig Andreassen hos Eika gruppen. Andreassen ser virkelig lyset i tunnelen og sier følgende til Dagbladets Børsen:

«Jeg holder meg under overskriften alt kan skje, men det grunnleggende poenget er at Norge i årene som kommer nærmest vil drukne i penger.»

Samme Andreassen tror at rentekuttene vil komme snart, og at krona vil styrke seg med rundt fem prosent i løpet av sommeren. Det er med andre ord mye å glede seg til for folk flest, mener sjeføkonomen.

Og det er mange grunner til at nisjene er blant de kategoriene som skal starte en ny opptur nå.

Vi ser en klar trend hvor annonsørene jakter målgrupper – og at de kun er interessert i å betale for nettopp de målgrupper som er relevante for den aktuelle annonsør.

Troverdighet er en annen viktig ting. Annonsørene vil ligge i et trygt og godt miljø som brukerne har tillit til. Det er ikke så lett i disse dager. Fag- og nisjemedier har imidlertid en troverdighet som mange medier bare kan drømme om.

Og fagmediene har virkelig fått opp den digitale dampen. Svært mange fagmedier spiller nå godt med både tradisjonelle og digitale medier. Det er bra for brukeren – og det er flott for annonsøren.

Vi og mange med oss tror Norge til å blomstre med en pen vekst i økonomien i de kommende årene. Da blir det viktig for annonsørene å rigge seg til det, ved hjelp av økte markedsandeler.

Forbereder annonsørene seg godt i disse dager, ja, da står nettopp disse annonsørene i den best tenkelige situasjonen når skydekket er borte og solen skinner i markedet. Det kaller vi å forberede seg på den aller beste måte.

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også:
  • Selskapene fusjonerer for å være bedre rustet i møte med AI, falske nyheter og globale konkurrenter.

  • Fagpressens kontor i Pressens hus holder sommerstengt i fire uker fra 8. juli. Administrasjonen ønsker alle en riktig god sommer!

  • – Det er viktig å ha kontroll på egne data om de digitale leserne. Nå har Fagpressen en ferdig løsning, som vi har testet og vet at fungerer. Medlemmene betaler ingenting for å være med!