Redaktørrollen

Redaktørrollen

Del: 

Det gjennomgående prinsippet er at redaktøren står til ansvar både overfor sine lesere/seere/brukere, og overfor sin eier/utgiver. Redaktørplakaten har i over 60 år definert hvordan dette tosidige ansvaret skal utøves i praksis.

Forholdet mellom redaktør og utgiver, ansvar og roller:
Redaktørens ansvar:
Redaktøren er ansvarlig for å
•    fylle mediet/publikasjonen med innhold, og står ansvarlig for all innholdsproduksjon på alle plattformer
•    forme og formulere mediets meninger
•    lede arbeidet i redaksjonen og med frilansere
•    forholde seg til utgivers definerte formål med publikasjonen, og omsette ambisjoner i praksis, ut fra formålsparagrafen

Fagpressen bidrar med råd og veiledning til redaktører. Konflikter som måtte oppstå mellom utgiver og redaktør, løses ofte gjennom klargjøring av roller og ansvar.  Vår erfaring er at en god og tydelig formålsparagraf ofte mangler, og dermed ligger veien åpen for at redaksjon og utgiver har ulike oppfatninger om hvilket journalistisk produkt som skal utgis. Les mer om utgivers ansvar her.
Ta gjerne kontakt med Fagpressen dersom dere vil etablere eller revidere formålsparagrafer og vedtekter, og ellers når dere har behov for det.

Forholdet mellom utgiver og redaktør er beskrevet i et nytt notat med samme navn. Notatet gir en god oversikt over hvilke lover og avtaler som danner rammebetingelsene for medier i Norge. Her er også noen kortfattede beskrivelser av de vanligste organisasjonsformene i Fagpressen, samt noen gode råd. Last ned notatet ved å klikke på lenken: PDF iconNotat_utgiver_redaktor.pdf

Redaktørrrolen i Fagpressen

Forholdet mellom redaktør og utgiver kan visualiseres slik som i tegningen ovenfor: Det er utgiver som fastsetter rammene, bokstavelig talt, mens innholdet er redaktørens ansvarsområde. Bilderammen består av de komponentene som er listet opp som utgivers ansvar. Det er viktig at alt dette er på plass, for at rammen skal fungere. "Lerretet" er det området som redaktøren skal fylle med innhold.

 

Kurs og arrangementer

Dato: 
Onsdag 07. Mar
Kl.: 
09:00 til 10:30
Passer for: 
Redaktører
Journalister
Markedsførere
Annonseselgere
Utgivere

Alle må vi lage rutiner for å følge de nye reglene for personvern som blir norsk lov allerede i mai i år. Hvordan gjør vi dette riktig – særlig når vi bruker fagforeningsdata som abonnementsbase?

Dato: 
Torsdag 08. Mar
Kl.: 
13:30
Passer for: 
Redaktører
Markedsførere
Annonseselgere
Utgivere

Hvordan går det med de ulike mediene? Hvem er vinnerne og taperne når det gjelder lesing og bruk? Hvor går inntektene?

Dette og mer til får du kunnskaper og innsikt om på Trender som arrangeres av Fagpressens Markedsforum. Du får tall og fakta, og kanskje kan du gå hjem med nye ideer om hvordan du bør tilpasse deg endringene fremover? Ole Petter Nyhaug forteller om forbrukertrender knyttet til medier, Kantar Media bidrar med tall og innsikt, og RED Media Consulting forteller om annonseinntekter. Vi avslutter med litt mat og mingling.

Dato: 
Fredag 16. Mar til Lørdag 17. Mar
Kl.: 
10:00 til 12:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister

Velkommen til PUFF 2018! La deg inspirere av Bjørn Olav Nordahl i NRK Brennpunkt, og lær å øke nettrafikken eksplosivt. Du lærer også å lage og redigere video med mobilen. Konferansen starter fredag 16. mars kl 10.00 og avslutter lørdag 17. mars kl 12.00.