Redaktørrollen

Redaktørrollen

Del: 

Det gjennomgående prinsippet er at redaktøren står til ansvar både overfor sine lesere/seere/brukere, og overfor sin eier/utgiver. Redaktørplakaten har i over 60 år definert hvordan dette tosidige ansvaret skal utøves i praksis.

Forholdet mellom redaktør og utgiver, ansvar og roller:
Redaktørens ansvar:
Redaktøren er ansvarlig for å
•    fylle mediet/publikasjonen med innhold, og står ansvarlig for all innholdsproduksjon på alle plattformer
•    forme og formulere mediets meninger
•    lede arbeidet i redaksjonen og med frilansere
•    forholde seg til utgivers definerte formål med publikasjonen, og omsette ambisjoner i praksis, ut fra formålsparagrafen

Fagpressen bidrar med råd og veiledning til redaktører. Konflikter som måtte oppstå mellom utgiver og redaktør, løses ofte gjennom klargjøring av roller og ansvar.  Vår erfaring er at en god og tydelig formålsparagraf ofte mangler, og dermed ligger veien åpen for at redaksjon og utgiver har ulike oppfatninger om hvilket journalistisk produkt som skal utgis. Les mer om utgivers ansvar her.
Ta gjerne kontakt med Fagpressen dersom dere vil etablere eller revidere formålsparagrafer og vedtekter, og ellers når dere har behov for det.

Forholdet mellom utgiver og redaktør er beskrevet i et nytt notat med samme navn. Notatet gir en god oversikt over hvilke lover og avtaler som danner rammebetingelsene for medier i Norge. Her er også noen kortfattede beskrivelser av de vanligste organisasjonsformene i Fagpressen, samt noen gode råd. Last ned notatet ved å klikke på lenken: PDF iconNotat_utgiver_redaktor.pdf

Redaktørrrolen i Fagpressen

Forholdet mellom redaktør og utgiver kan visualiseres slik som i tegningen ovenfor: Det er utgiver som fastsetter rammene, bokstavelig talt, mens innholdet er redaktørens ansvarsområde. Bilderammen består av de komponentene som er listet opp som utgivers ansvar. Det er viktig at alt dette er på plass, for at rammen skal fungere. "Lerretet" er det området som redaktøren skal fylle med innhold.

 

Kurs og arrangementer

Dato: 
Torsdag 06. sep
Kl.: 
09:00 til 16:00
Passer for: 
Redaktører
Markedsførere
Annonseselgere
Utgivere