Nettverk og samarbeid

Partnere og samarbeid

Del: 

Fagpressen jobber i et stort nettverk av nasjonale og internasjonale samarbeidspartnere. 

Fagpressen er medlem av og samarbeider med en rekke organisasjoner

Norsk Presseforbund

Fagpressen er en av 12 eierorganisasjoner av Norsk Presseforbund (NP). NP er et fellesråd for norske massemedier i etiske og redaksjonelle spørsmål. NPs mål er å fremme etisk standard, yrkesetikk og integritet i norske medier, og derigjennom styrke og verne ytringsfriheten, pressefriheten og informasjonsfriheten. Arbeidet er særlig rettet inn mot presseetikk (Vær varsom-plakaten/Tekstreklameplakaten) og offentlighet/innsyn. Fagpressens direktør, Elin Floberghagen, sitter i styret i i NP, mens nestleder Berit Nyman er vararapresentant og dessuten representerer Fagpressen i NPs offentlighetsutvalg. 

Les mer om NP på www.presse.no

Kopinor

Fagpressen er en av 22 medlemsorganisasjoner i Kopinor. Kopinors formål er å sikre de økonomiske og ideelle rettigheter til opphavsmenn og andre rettighetshavere, ved å forvalte rettigheter på ikke-eksklusivt grunnlag hvor medlemmene finner det hensiktsmessig. Fagpressen forvalter rettighetene til redaktører og utgivere av fagpresse/tidsskrift. 
Fagpressens direktør, Elin Floberghagen, sitter i styret i Kopinor. Styreleder Jan M. Moberg er medlem i representantskapet, med nestleder Ole Henrik Nissen-Lie som varamedlem. 

Les mer på www.kopinor.no

Bransjesamarbeid

Norske presseorganisasjoner har et godt utbygd samarbeid på flere felt, særlig innen mediepolitikk og rammebetingelser. Våre nærmeste samarbeidspartnere er Mediebedriftenes Landsforening (MBL), Norsk Redaktørforening (NR), Norsk Journalistlag (NJ), Landslaget for lokalaviser (LLA), Norsk tidsskriftforening og Norsk Presseforbund. 

FIPP 

The worldwide magazine media association, er en internasjonal organisasjon for magasiner, utgiverorganisasjoner og medieorganisasjoner. FIPP tilbyr innsikt i trender og innovasjon innen magasinutgivelse, samt kurs og konferanser som dekker en rekke områder. Fagpressen er medlem i FIPP. 

Les mer på www.fipp.com

EMMA

European magazine media association, er en europeisk organisasjon som i hovedsak jobber for tidsskrifters og magasiners interesser innenfor EU-systemet. Aktuelle saker er rammebetingelser som pressefrihet, opphavsrett, kildevern, markedsføring, merverdiavgift, mv. 
EMMA er basert i Brussel, og har en stab på fire personer. Fagpressens direktør, Elin Floberghagen, sitter i styret i EMMA. 

Les mer på www.magazinemedia.eu

 

Fordeler som INMA-medlem!

Redaktørkampanjen

Kurs og arrangementer

Dato: 
Onsdag 07. Mar
Kl.: 
09:00 til 10:30
Passer for: 
Redaktører
Journalister
Markedsførere
Annonseselgere
Utgivere

Alle må vi lage rutiner for å følge de nye reglene for personvern som blir norsk lov allerede i mai i år. Hvordan gjør vi dette riktig – særlig når vi bruker fagforeningsdata som abonnementsbase?

Dato: 
Torsdag 08. Mar
Kl.: 
13:30
Passer for: 
Redaktører
Markedsførere
Annonseselgere
Utgivere

Hvordan går det med de ulike mediene? Hvem er vinnerne og taperne når det gjelder lesing og bruk? Hvor går inntektene?

Dette og mer til får du kunnskaper og innsikt om på Trender som arrangeres av Fagpressens Markedsforum. Du får tall og fakta, og kanskje kan du gå hjem med nye ideer om hvordan du bør tilpasse deg endringene fremover? Ole Petter Nyhaug forteller om forbrukertrender knyttet til medier, Kantar Media bidrar med tall og innsikt, og RED Media Consulting forteller om annonseinntekter. Vi avslutter med litt mat og mingling.

Dato: 
Fredag 16. Mar til Lørdag 17. Mar
Kl.: 
10:00 til 12:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister

Velkommen til PUFF 2018! La deg inspirere av Bjørn Olav Nordahl i NRK Brennpunkt, og lær å øke nettrafikken eksplosivt. Du lærer også å lage og redigere video med mobilen. Konferansen starter fredag 16. mars kl 10.00 og avslutter lørdag 17. mars kl 12.00.