Ny felles måling av digitale trafikktall i 2018

Ny felles måling av digitale trafikktall i 2018

Del: 

Fra 1. januar er den helt nye ”topplisten” med lesertall fra Kantar TNS klar. Her vil Fagpressen komme frem som en gruppering. Dette er gratis for alle Fagpressens medlemmer, og alle får da en felles løsning som gir viktige, riktige og sammenliknbare digitale lesertall. Det eneste du må gjøre, er å legge inn koder på egne nettsteder. Vi har laget en god bruksanvisning, og stiller opp med brukerstøtte.

Hvorfor felles måling?
Vi i Fagpressen er en mediekanal med mange og til dels små publikasjoner og nettsteder. De aller fleste av dere betjener veldig konkrete segmenter i markedet. 

Vi kjenner papiropplaget, men ikke de digitale trafikktallene. Tall er viktige, og sammen står vi sterkere overfor markedet og myndighetene når vi har gode, sammenliknbare tall.

Dette blir den digitale grunnmuren i Fagpressen som mediekanal. Dokumentasjon av lesertall, slik at de kan sammenliknes med andre i mediemarkedet, er av stor betydning for hvert enkelt nettsted – og for Fagpressen samlet sett.

Vi har i fellesskap en liten jobb å gjøre først:
Registrering og implementering av den nye løsningen må gjennomføres på nettstedet ditt nå i høst. Vi gir deg oppskriften for å få dette på plass.

Fristen var fredag 10. november, men ny frist er i løpet av denne uken, så registrer deg NÅ.

Alle de store norske mediehusene deltar allerede

Fra 1. januar 2018 vil comScore kunne rapportere alle taggede nettsteder via Kantar TNS’ nye Medieportal. Den nye internettmålingen baseres på nettsteder og apper i Norge – på tvers av desktop, mobil og nettbrett. Startskuddet ute hos våre medlemmer bør gå nå.

Hvordan gjør du dette?
For at vi skal kunne rapportere nettstedene i Fagpressen til topplisten, må det implementeres målekoder på nettstedene – såkalt tagging. Denne taggingen via comScore er gratis og tilbyr en enkel rapportering av trafikken som er registrert. 

For å starte tagging av ditt nettsted, registrerer du ditt nettsted og oppretter konto på http://direct.comscore.com. Følg så bruksanvisningene og meld inn dine domener i systemet. Når domene er registrert, kan dere laste ned en målekode som deretter plasseres på nettsidene som skal måles.

Det er hjelp å få
Trenger du hjelp med taggingen, kontakt comScore direkte på tagsupport@comscore.com

For andre spørsmål kan du kontakte økonomi- og IT-ansvarlig Kjartan Tyvand på kt@fagpressen.no, tlf. 926 65 017.

Bruksanvisning

Her er en liten beskrivelse på hvordan man registrerer en webside hos comscore.

Fordeler som INMA-medlem!

Redaktørkampanjen

Kurs og arrangementer

Dato: 
Onsdag 07. Mar
Kl.: 
09:00 til 10:30
Passer for: 
Redaktører
Journalister
Markedsførere
Annonseselgere
Utgivere

Alle må vi lage rutiner for å følge de nye reglene for personvern som blir norsk lov allerede i mai i år. Hvordan gjør vi dette riktig – særlig når vi bruker fagforeningsdata som abonnementsbase?

Dato: 
Torsdag 08. Mar
Kl.: 
13:30
Passer for: 
Redaktører
Markedsførere
Annonseselgere
Utgivere

Hvordan går det med de ulike mediene? Hvem er vinnerne og taperne når det gjelder lesing og bruk? Hvor går inntektene?

Dette og mer til får du kunnskaper og innsikt om på Trender som arrangeres av Fagpressens Markedsforum. Du får tall og fakta, og kanskje kan du gå hjem med nye ideer om hvordan du bør tilpasse deg endringene fremover? Ole Petter Nyhaug forteller om forbrukertrender knyttet til medier, Kantar Media bidrar med tall og innsikt, og RED Media Consulting forteller om annonseinntekter. Vi avslutter med litt mat og mingling.

Dato: 
Fredag 16. Mar til Lørdag 17. Mar
Kl.: 
10:00 til 12:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister

Velkommen til PUFF 2018! La deg inspirere av Bjørn Olav Nordahl i NRK Brennpunkt, og lær å øke nettrafikken eksplosivt. Du lærer også å lage og redigere video med mobilen. Konferansen starter fredag 16. mars kl 10.00 og avslutter lørdag 17. mars kl 12.00.