Hvorfor bli medlem

Hvorfor bli medlem?

Del: 

Medlemmene i Fagpressen representerer et stort mangfold når det gjelder bransjer, tema og størrelse. 
220 medier har valgt å knytte seg til Fagpressen, og vi har plass til flere.

Vi ønsker å inspirere, støtte og gi faglig påfyll til uavhengige fagmedier.  

Mediepolitikk og kompetanseheving er grunnpilarene i Fagpressen.
Vi taler fag- og nisjemedienes sak overfor myndigheter og er en aktiv høringsinstans, for både trykte og digitale medier. Når du er medlem i Fagpressen, blir også din stemme med videre.

Vi legger stor vekt på å se fremover og være i forkant av medieutviklingen. Gjennom et stort antall kurs, konferanser, seminarer, studieturer og andre arrangementer, gir vi faglig påfyll innen relevante områder. Samtidig skapes et aktivt og inspirerende nettverk.

Fagpressens medlemmer forplikter seg til å følge de presseetiske retningslinjene i Redaktørplakaten og Vær varsom-plakaten.

Vi tilbyr:

  • Rammeverk og rådgivning som sikrer redaksjonell uavhengighet
  • Faglig nettverk
  • Sosialt nettverk
  • Mulighet til å påvirke mediepolitikk
  • Kompetanseheving gjennom kurs, konferanser, seminarer
  • Kompetansestøtte
  • Pressekort
  • Rådgivning i redaksjonelle spørsmål
  • Rådgivning i utgiverspørsmål

 

"Mine journalister har begynt å bruke Fagpressen flittig. Fire journalister deltok på Fagpressens gravekurs, og det gir oss godt grunnlag for å lage bedre journalistikk." - Redaktør Nina Kristiansen, forskning.no

 

"Gjennom medlemskapet i Fagpressen har vi fått kontakt med kolleger i andre medier som vi diskuterer og samarbeider med."- Redaktør Helge Øgrim, journalisten.no

 

"Ved å bruke medlemskapet aktivt, har jeg lært mye nytt som har gitt inspirasjon til å viderutvikle mitt nettsted. I tillegg har jeg engasjert meg som leder av redaktørforum, hvor vi blant annet arrangerer PUFF-konferansen for journalister og redaktører i fag- og nisjemediene."- Redaktør Jan E. Espelid, golferen.no

 

 

Søk medlemskap her
Hva koster medlemskap

Fakta om medlemmene

  • 220 medlemmer
  • ca 1 200 medarbeidere
  • Samlet opplag er på 4,4 millioner
  • Den netto totale omsetningen i fagpressen er ca 570 millioner
  • Opplaget varierer fra ca 400 til 340 000 per utgivelse.
  • I gjennomsnitt kommer et blad ut 8 ganger i året og har ca 21 000 i opplag
  • Det er 24 heldigitale medlemmer
  • De 20 største bladene står for 80% av annonseomsetningen
  • Annonseomsetningen på nett er 21,6% (2015)
  • 50% av medlemsbladene har opplag under 5 400 eksemplarer
  • 8% av medlemmene har opplag over 60 000 eksemplarer
  • Mediene representerer yrke, fag, bransje og interesse.

Fordeler som INMA-medlem!

Redaktørkampanjen

Kurs og arrangementer

Dato: 
Onsdag 07. Mar
Kl.: 
09:00 til 10:30
Passer for: 
Redaktører
Journalister
Markedsførere
Annonseselgere
Utgivere

Alle må vi lage rutiner for å følge de nye reglene for personvern som blir norsk lov allerede i mai i år. Hvordan gjør vi dette riktig – særlig når vi bruker fagforeningsdata som abonnementsbase?

Dato: 
Torsdag 08. Mar
Kl.: 
13:30
Passer for: 
Redaktører
Markedsførere
Annonseselgere
Utgivere

Hvordan går det med de ulike mediene? Hvem er vinnerne og taperne når det gjelder lesing og bruk? Hvor går inntektene?

Dette og mer til får du kunnskaper og innsikt om på Trender som arrangeres av Fagpressens Markedsforum. Du får tall og fakta, og kanskje kan du gå hjem med nye ideer om hvordan du bør tilpasse deg endringene fremover? Ole Petter Nyhaug forteller om forbrukertrender knyttet til medier, Kantar Media bidrar med tall og innsikt, og RED Media Consulting forteller om annonseinntekter. Vi avslutter med litt mat og mingling.

Dato: 
Fredag 16. Mar til Lørdag 17. Mar
Kl.: 
10:00 til 12:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister

Velkommen til PUFF 2018! La deg inspirere av Bjørn Olav Nordahl i NRK Brennpunkt, og lær å øke nettrafikken eksplosivt. Du lærer også å lage og redigere video med mobilen. Konferansen starter fredag 16. mars kl 10.00 og avslutter lørdag 17. mars kl 12.00.