Sykepleien med nysatsing på papir

Sykepleien med nysatsing på papir

Det første bokasinet fra Sykepleien handler om livets siste fase.

Del: 

Torsdag lanserte Sykepleien sitt nye papirkonsept. #Sykepleien er et "bokasin", forteller redaktør Barth Tholens. 

Første utgave av bokasinet #Sykepleien heter #Når er det nok?, og handler i sin helhet om livreddende behandling ved livets slutt.
Redaktør Barth Tholens omtaler #Sykepleien som et helt nytt bladkonsept som vies ett tema om gangen, og er noe midt mellom en bok og et magasin.
– Både format, form og innhold blir tilpasset de temaene vi velger å ta opp. I 2017 kommer det ett bokasin til, i desember.

Opplaget for denne førsteutgaven er på hele 110 000 eksemplarer. De 152 sidene er trykket på godt papir, og limfrest. Bokasinet blir distribuert til medlemmene i Sykepleierforbundet, men skal også selges i løssalg til ikke-medlemmer. På grunn av en del legemiddelannonser som ikke er tillatt overfor et allment publikum, har redaksjonen måttet lage to utgaver.

– Hvorfor har dere utviklet dette produktet?
– For det første har vi utviklet vårt bokasin-konsept helt fra scratch. Vi tror at det er stor interesse for et journalistisk produkt på papir som har lengre levetid, og har kommet fram til at dette er det papirbaserte vi i Sykepleien skal satse på, sier Tholens
– I år kommer det to bokasiner og ti utgaver av det tradisjonelle Sykepleien på trykk. Til neste år øker vi tallet på bokasiner, mens vi reduserer frekvensen på magasinet – for i 2019 å avvikle magasinet helt. Da lager vi til gjengjeld opp mot seks bokasiner om forskjellige tema, forteller Barth Tholens. Han legger til at han kommer rett fra styremøte i NSF som har godkjent denne satsingen.

Han definerer #Sykepleien slik:
– Dette er på én måte en debattbok. Samtidig kan det fungere som en fagbok. Og – det er journalistikk. Det er altså skikkelig "crossover", sier han.

Sykepleiens redaktør har fått Tidsskrift for Den norske legeforening med på et samarbeid som innebærer at førsteutgaven av bokasinet også blir markedsført overfor legene.
– Vi skal dessuten arrangere et felles debattmøte i Oslo onsdag 15. juni, om temaet som utgaven belyser – "Hvorfor er det så vanskelig å bare la folk dø?"

Tholens forteller at førsteutgaven har lykkes så godt med annonsesalget at han til slutt måtte avvise annonsører.
– Annonsesalg på papir fungerer fremdeles, så lenge man har en god idé!

Les også: