Nye digitale abonnenter i Båtliv og SEILmagasinet

Nye digitale abonnenter i Båtliv og SEILmagasinet

Del: 

Båtfolket ønsker artikler til inspirasjon og nytte. Båtliv og SEILmagasinet har fått over 100 nye abonnenter via nettsidene i sommer, skriver utgiver og sjefredaktør Ole Henrik Nissen-Lie.

Mens redaksjonen har vært på reportasjereiser eller ferie i sommer, har abonnentene strømmet inn til Båtliv og SEILmagasinet, forteller utgiver Ole Henrik Nissen-Lie i Norsk Maritimt Forlag, som utgir de to publikasjonene.
– Mange aviser har satset på digitalt abonnement. Jeg tror betaling fra leserne passer enda bedre for mange fagblader, sier Nissen-Lie. Han begrunner dette med at mange fagblader har dybdestoff med lang levetid.

– Vi har åpnet arkivet vårt fra og med 2006 for abonnenter. Totalabonnement omfatter blader levert hjem til abonnentene, samt digital tilgang til alle utgaver fra og med 2006. Magasinene ligger søkbare i en app, som abonnenter kan logge seg inn på med epostadressen. Artiklene her kan lagres offline for dem som ønsker det. De samme artiklene er også omgjort til html og ligger som plussartikler på nettsidene til Båtliv og SEILmagasinet, sier Nissen-Lie. Eposten er nøkkelen til arkivene både i appen og på nettsiden.
Han forteller at redaksjonen bruker Facebook flittig til å poste aktuelt innhold, som kan være rene nyheter eller relevante og sesongaktuelle nyheter fra arkivet. Omfanget av innhold skaper også trafikk fra Google. Mye av stoffet i båtbladene er nyttestoff som følger årstidene: Vårpuss, havnetips, båtskole, høstopplag og vinterkonservering, og svært mye av dette kan hentes opp fra arkivet og postes på Facebook.  Båttester har også lang levetid siden mesteparten av båtsalget skjer i bruktmarkedet.

– Vår forretningsmodell er snudd på hodet de siste årene. Før levde vi av annonseinntekter, men annonsørene har kuttet hardt i budsjettene, så nå må vi i mye større grad leve av inntekter fra leserne. Det er tøft, men siden lansering for et drøyt år siden har vi fått ca 1500 nye abonnenter via nettsidene, og vi har nå over 8000 abonnenter med både blad og digital tilgang. I sommer har konverteringstakten økt kraftig, sier Nissen-Lie.
Han sier at det er mye jobb med å utvikle digitale produkter, men at gevinsten kan komme i form av automatisering. – Leserne kan kjøpe abonnement med kort på nett til alle døgnets tider. Og redaksjonen kan publisere ut saker på dato både på egne nettsider og i sosiale medier og fôre leserne med innhold fra en stor innholdsskuff. Dette har nytteverdi for leserne enten man er en kommersiell aktør eller utgir organisasjonsblad, sier Nissen-Lie.

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Høstkampanje 2023


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også: