Fagpressen kjører Redaktørkampanjen!

Fagpressen kjører Redaktørkampanjen!

Berit Nyman, nestleder i Fagpressen, anbefaler Redaktørkampanjen. (Foto: Lars Weimoth).

Del: 

Fagpressens redaktørforum og Fagpressen lanserer i høst en kampanje for redaktørrollen. Vi ønsker å belyse hvor viktig det er nettopp at redaktørens rolle er uavhengig, og dermed kan sikre en balansert dekning av fagfelt og interesseområder.

 

Vi anbefaler alle våre medlemmer å bruke materiellet i kampanjen, for å minne lesere, kilder, medarbeidere og eiere om at det er grunn til å verdsette redaktørenes arbeid for journalistikken.
Fra i dag og ut året kan du bruke materiellet som vi har produsert. Alle formater, både for trykte blader og digital bruk, ligger tilgjengelig for redaktørene i Fagpressen, i en egen annonsebank.

– Vi gjør dette av en bestemt grunn. Mange av redaktørene i Fagpressen merker et økende press mot en del av de reglene vi mener at vi må holde oss til, når vi skal lage god og troverdig journalistikk. Ved å minne leserne av fagmediene på den viktige funksjonen redaktørene fyller, blir de også minnet på de viktige kvalitetene ved fagmediene, sier nestleder Berit Nyman i Fagpressen.

Ivar Kvistum, leder i Fagpressens redaktørforum. (Foto: BN).

Ivar Kvistum (bildet), som er leder i Fagpressens redaktørforum og redaktør i Handikapnytt, presenterte dette som en utfordring for Fagpressen tidlig i høst. Svaret på utfordringen er en kampanje som vil pågå resten av 2017, og der vi håper at du som redaktør finner plass til noen av annonsene i mediet ditt, enten på trykk eller digitalt, for å minne leserne om den viktige funksjonen en uavhengig redaktør har.

Ivar Kvistum sier det slik:
– I Fagpressen baserer vi sakene våre på fakta og godt kildearbeid. Leseren er vår oppdragsgiver, og vi er helt avhengige av din tillit. Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten er to av våre viktigste verktøy. Disse gjør det vi driver med til journalistikk, med en balansert tilnærming, og ikke til informasjonsarbeid på vegne av en aktør med en agenda.

Her kan du lese mer om Redaktørkampanjen.

Redaktørkampanjen

Visste du at…

avtalen
 Fagpressen har med
Cxense gir medlemmene 
gunstig oppstartpris og
rabatterte priser på
annonserings-
verktøyet
Emediate.  Se her

Les også:
  • Det man kan ha trodd at tilhørte fortiden, foregår åpenbart fortsatt: Mediebransjens felles kartlegging av seksuell trakassering viser 178 tilfeller som har skjedd de siste seks månedene.

  • 178 personer har svart at de er blitt seksuelt trakassert de siste seks månedene.
    Det var svært god respons på undersøkelsen om seksuell trakassering i mediebransjen som ble sendt ut i november. Resultatene viser at unge, midlertidig ansatte kvinner er mest utsatt.

  • Resultatene av mediebransjens undersøkelse om seksuell trakassering presenteres på en pressekonferanse fredag 15. desember kl. 09.30. Pressekonferansen holdes i Amedias lokaler i Akersgt 34 i Oslo. Det blir direkte strømming fra pressekonferansen.