Fagpressen kjører Redaktørkampanjen!

Fagpressen kjører Redaktørkampanjen!

Berit Nyman, nestleder i Fagpressen, anbefaler Redaktørkampanjen. (Foto: Lars Weimoth).

Del: 

Fagpressens redaktørforum og Fagpressen lanserer i høst en kampanje for redaktørrollen. Vi ønsker å belyse hvor viktig det er nettopp at redaktørens rolle er uavhengig, og dermed kan sikre en balansert dekning av fagfelt og interesseområder.

 

Vi anbefaler alle våre medlemmer å bruke materiellet i kampanjen, for å minne lesere, kilder, medarbeidere og eiere om at det er grunn til å verdsette redaktørenes arbeid for journalistikken.
Fra i dag og ut året kan du bruke materiellet som vi har produsert. Alle formater, både for trykte blader og digital bruk, ligger tilgjengelig for redaktørene i Fagpressen, i en egen annonsebank.

– Vi gjør dette av en bestemt grunn. Mange av redaktørene i Fagpressen merker et økende press mot en del av de reglene vi mener at vi må holde oss til, når vi skal lage god og troverdig journalistikk. Ved å minne leserne av fagmediene på den viktige funksjonen redaktørene fyller, blir de også minnet på de viktige kvalitetene ved fagmediene, sier nestleder Berit Nyman i Fagpressen.

Ivar Kvistum, leder i Fagpressens redaktørforum. (Foto: BN).

Ivar Kvistum (bildet), som er leder i Fagpressens redaktørforum og redaktør i Handikapnytt, presenterte dette som en utfordring for Fagpressen tidlig i høst. Svaret på utfordringen er en kampanje som vil pågå resten av 2017, og der vi håper at du som redaktør finner plass til noen av annonsene i mediet ditt, enten på trykk eller digitalt, for å minne leserne om den viktige funksjonen en uavhengig redaktør har.

Ivar Kvistum sier det slik:
– I Fagpressen baserer vi sakene våre på fakta og godt kildearbeid. Leseren er vår oppdragsgiver, og vi er helt avhengige av din tillit. Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten er to av våre viktigste verktøy. Disse gjør det vi driver med til journalistikk, med en balansert tilnærming, og ikke til informasjonsarbeid på vegne av en aktør med en agenda.

Her kan du lese mer om Redaktørkampanjen.

Nye personvernregler fra 2018.

Visste du at…

medlemmer i Fagpressen får 30 prosent rabatt på alle bildepriser hos NTB for redaksjonell bruk i bladene og på nettsidene.  Se her

Les også:
  • Tre nye styremedlemmer ble valgt inn i styret i Journalistforum på årsmøtet mandag. Anne Lise Stranden, forskning.no, tar en periode til som leder.

  • Hvordan får du titlene til å fly? Det var kjernespørsmålet fra NTBs Rune Wikstøl til 16 våkne kursdeltakere hos Fagpressen i morges.

  • Kulturminister Linda Hofstad Helleland har fått inn ett eneste av tiltakene fra Mediemangfoldsutvalget til statsbudsjettet for 2018. Men «Innovasjonsrettet tilskuddsordning» skal finansieres ved å redusere produksjonstilskuddet til nyhets- og aktualitetsmedier. Fagpressen er skuffet over budsjettet.